Щоб зберегти душевну рівновагу співробітників та продуктивність команди загалом, потрібні правила і для того, хто критикує, і для одержувача критики.
Як правильно та безпечно критикувати
Місія будь-якого зворотного зв’язку – вирішити спільну проблему. Тому говорити треба так, щоб людина вас почула. Ось як це зробити.
1. Обміркуйте мету розмови до розмови. Ми маємо розуміти, навіщо хочемо дати зворотний зв’язок. Погані цілі покарати, образити, вказати на помилки людини. Хороші – розібратися, що пішло не так, разом знайти вирішення проблеми.
2. Повідомте про розмову заздалегідь. Попередьте, що хочете дати зворотний зв’язок. Це необхідно, щоб людина підготувалася до розмови, сама розібралася в нюансах проекту, прийшла на обговорення зібраним. Критика це стрес, навіть якщо ми намагаємося сприймати її правильно. Переживання є неминучими, тому дайте людині час на підготовку.
3. Зустрічайтеся наодинці. Люди часто сприймають публічну критику як суд присяжних. Відчуття сорому перед іншими викликає захисну реакцію, тому інформація буде відкинута. Найкраще давати зворотний зв’язок наодинці. Якщо розмова вийде дуже продуктивною, тоді можна запакувати думки у висновки та поділитися ними з командою.
4. Не починайте зворотний зв’язок із мінусами. Скористайтеся принципом “зеленого маркера”: насамперед “обведіть” плюси роботи. Підсвітіть складність та об’ємність проекту, перерахуйте сильні місця. Після цього приступайте до помилок. Якщо знехтувати зеленим маркером, у людини буде відчуття, що ви її ненавидите.
5. Будьте обережнішими з оцінками. Ми обговорюємо не людину, а те, як вона працювала у конкретному проекті. Пам’ятайте, що люди за умовчанням гарні та прекрасні, а промахи не визначають характер людини. Найчастіше помилки пов’язані з тим, що співробітник чогось не зрозумів, щось забув або чогось не знав. Потрібно розібратися у цьому та зрозуміти, як виправити.
6. Спирайтеся на тверде. Тобто підтверджуйте свої слова фактами. Смаківщина, домисли, каламутні оцінки не допоможуть під час зворотного зв’язку. Посилайтеся на документи, постановку завдання, техзавдання, дедлайни – на все, що доведе вашу об’єктивність.
7. Підтримайте позицію, що всі помилки можна виправити. Не подайте критику у форматі катастрофи. А після зворотного зв’язку підкресліть, що майже всі помилки можна виправити. Головне – разом знайти точки зламу та розібратися, що тепер робити.
Якщо наслідки помилки катастрофічні, людина знищила проект, то сенсу у критиці немає. Зворотній зв’язок не дають тим, із ким хочуть миттєво розлучитися.
8. Не перетворюйте зворотний зв’язок на монолог. Дайте людині відчути себе не звинуваченим, а лінійним учасником процесу. Запитуйте співрозмовника: як можна виправити помилку, що зламалося в ланцюжку дій, як він сам оцінює ризики, спричинені помилкою.
9. Надішліть розмову на пошук спільного рішення. Запитуйте, що одержувач зворотного зв’язку думає про проблему, пропонуйте свої варіанти рішення, заохочуйте його пропозиції. Всіляко наголошуйте, що основна мета розмови — зрозуміти один одного, домовитися та виправити помилки.
Як не варто реагувати на критику
Коли ми довгий час просиділи над проектом, він нам апріорі дорогий. Ми вклали в нього купу професійних та душевних ресурсів. Через це нам хочеться захищати його від будь-яких недоброзичливців. Коли нам говорять про недоліки проекту, велика спокуса відреагувати неконструктивно.
Найімовірніше, алгоритми реагування заклалися ще у дитинстві. Батьки критикували нас неправильно, тому утворився психологічний тромб та деструктивні сценарії реакції на критику.
Їх лише три:
-
Заперечення. Людина каже: “Ні, я не згоден, насправді все прекрасно”.
-
Ігнорування. Людина просто не звертає уваги на те, що їй кажуть.
-
Подання претензій у відповідь. Людина каже: «Так скільки можна, я так багато працював, а мною знову незадоволені». Так він знецінює автора зворотного зв’язку та прикрашає помилку іншими досягненнями.
У всіх цих сценаріях людина уникає роботи із зворотним зв’язком. Але це призводить до стагнації. Коли ви заперечуєте, ігноруєте чи критикуєте у відповідь, то втрачаєте кваліфікацію, відмовляєтеся від розвитку та псуєте стосунки з колегами та близькими. Якщо відчуваєте, що йдете за цими сценаріями, зупиніться та постарайтеся вийти.
Як звернути критику на користь
Конструктивна критика рухає світ. Тому до неї потрібно ставитись із вдячністю. Людина витратила час, знайшла помилки, показала їх, допомогла покращити проект. Він молодець, дякую йому. Якби люди не критикували роботу один одного, не було б добрих продуктів.
Як реагувати на Фідбек, щоб це було корисно? Ось чотири кроки:
-
Уважно вислухайте.
-
Поставте уточнюючі питання.
-
Зробіть висновки, поділіться ними з іншого боку.
-
Якщо висновки значні, поділіться з колегами. Це може бути корисним для розвитку команди.
Бувають ситуації, коли критику важко витримати. Стає боляче, накочують сльози. Така реакція нормальна, ми живі та вразливі. На цей випадок допомагає мантра: «Я це не моя помилка, всі люди помиляються. Це не робить мене гіршим», пише портал Lifehacker.
.