Сальвадор Далі і сьогодні залишається загадковим генієм. Оцінки його творчості суперечливі. Своєрідний стиль художника дивує і вимагає розшифровки.
Факти біографії та шлях у мистецтві Сальвадора Далі
Хто такий Сальвадор Далі? Це іспанський живописець, графік, скульптор, один із найвідоміших сюрреалістів ХХ століття.
Далі народився в родині успішного нотаріуса 11 травня 1904 року в іспанській провінції Каталонія. Норовливий хлопчик зазнавав труднощів у спілкуванні з ровесниками, про що пізніше розповів у книзі “Таємне життя Сальвадора Далі, написане ним самим. Про себе і про все інше”.
Основ образотворчого мистецтва Далі навчався в муніципальній школі. У 15-річному віці взяв участь у своїй першій виставці в театрі міста Фігерас, будівля якого пізніше стала його музеєм.
У 1921-1926 роках Далі навчався в столичній Академії образотворчих мистецтв Сан-Фернандо, експериментував з методами кубізму і дадаїзму. Наприкінці 1920-х Сальвадор приєднався до групи сюрреалістів. У 1936 році його виключили з товариства, посварившись з його членами на ґрунті політичних поглядів.
Художник поїхав до Італії, де був вражений картинами епохи Ренесансу. У його роботах стали домінувати риси академізму, але вони залишалися сповнені сюрреалістичних фантазій.
На сайті Музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку відзначають внесок Сальвадора Далі в сюрреалізм. Він створив параноїдально-критичний метод, який систематизує плутанину для дискредитації світу реальності. Пов’язуючи непов’язані між собою речі, він прокладав нові шляхи думки і творчості.
1929 року Сальвадор Далі зустрів Галу – російську художницю і модель Олену Дьяконову, яка тоді була дружиною французького поета. Доктор філософії, кандидат культурології Олена Яковлєва пише, що Далі був фатальним чоловіком. Він вирізнявся нарцисизмом, інфантильністю і то переоцінював себе, то знецінював. Він поводився істерично-капризно і навмисно театрально, відчував страх статевої неспроможності.
Зустріч із Галою змінила Далі. На сайті Фонду Salvador-Dali пишуть, що це було кохання з першого погляду. Вона стала його музою і моделлю для багатьох картин, живим міфом і сучасною іконою. Сильна і рішуча Гала, що володіла гострою інтуїцією, стала вести справи Далі, взявши на себе роль організатора його професійного успіху.
У 1940-1948 роках Сальвадор Далі і Гала жили в США. Тут він проявив талант у кінематографі, співпрацював із Волтом Діснеєм, Альфредом Гічкоком. Після повернення до Іспанії художник жив у Каталонії, відвідував Париж. Він брав участь у виставках, вів літературну діяльність.
Стосунки між Галою і Далі складалися складно. 1968 року він купив невеликий замок Пуболь, де вона оселилася одна: подружжя в літньому віці віддалилося одне від одного. Тут Гала прожила до смерті 1982 року.
Сальвадор впав у депресію, хворів, потребував нагляду і догляду. 1984 року в замку сталася пожежа, Далі отримав численні опіки. Після пожежі він оселився у своєму музеї, відкритому в старому театрі Фігераса ще 1974 року.
На схилі років у Далі з’явилися ознаки хвороби Паркінсона, серцева недостатність. Він помер у віці 84 років 23 січня 1989 року. Як похований Сальвадор Далі? Художник заповів поховати себе так, щоб по могилі ходили люди. Його волю виконали: саркофаг із тілом замурували в підлогу в одному із залів театру-музею Далі у Фігерасі, зверху розміщена надгробна плита.
Символіка відомих картин Сальвадора Далі
За творче життя Далі створив понад 1100 робіт. Які найвідоміші картини Сальвадора Далі? На сайті історії мистецтв Art in Context, в онлайн-енциклопедії WikiArt найвідомішими називають “Сталість пам’яті”, “Геополітична дитина спостерігає за народженням нової людини”, “Жираф у вогні”, “Лебеді, які відбиваються у слонах”, “Сон, викликаний польотом бджоли навколо граната за секунду до пробудження”.
“Жираф у вогні” (1936-1937)
Твір створено в передвоєнні роки перед еміграцією Далі в США. Художник був аполітичним, але тут він демонструє протест проти своєї країни, в якій тоді встановлювалася фашистська диктатура.
Атмосфера картини сутінкова, що підкреслює темно-синє небо і низька лінія горизонту. Дві жіночі постаті підтримують милиці та конструкції, що символізують підсвідомість. На дальньому плані зображена охоплена полум’ям жирафа як символічне передчуття війни.
“Лебеді, що відбиваються у слонах” (1937)
У творі Сальвадор Далі використовував закони зорового сприйняття, які змінюються з таємничих причин. Художник виявляє несподівану схожість абсолютно несхожих один на одного об’єктів, як це часто буває у сприйнятті людей.
У його картині цей феномен перетворився на віртуозний ілюзіоністичний спектакль. Лебеді, відбиваючись у воді, набувають вигляду слонів. Схожий ефект виникає, якщо картину перевернути: тоді слони перетворюються на лебедів.
“Геополітична дитина спостерігає за народженням нової людини” (1943)
Аполітичний художник сюрреалістичними методами висловив своє розуміння процесів, що відбуваються в сучасному йому світі. Центральний символ картини – яйце – традиційний мотив у його творах. Жовток, що витікає з нього, повторює контури Південної Америки та Африки, натякаючи на їхнє зростаюче значення у світі.
З яйця виходить нова людина, спираючись при цьому на стару Європу, яка допомагає їй з’явитися на світ. Народжується людина в тому місці, де має бути зображення Північної Америки, що символізує зростаючу міць і вплив США. Загалом твір символізує настання нового історичного періоду.
“Сталість пам’яті” (1944)
Одна з найзнаменитіших картин була написана в США. Вона відома під іншими назвами – “М’який годинник”, “Час, що витікає”, “Перебіг часу”.
Сюрреалістична картина стає зрозумілішою після розшифровки її символіки. Годинник, що стікає, виражає відхід від лінійного розуміння часу, нагадує про миті життя, які постійно минають. Такий образ виник у художника за асоціацією з сиром камамбер.
Спляча голова в центрі картини – це присутність у сюжеті самого Далі. Такий образ часто використовується ним в інших творах.
“Сон, викликаний польотом бджоли навколо граната за секунду до пробудження” (1944)
У картині художник зобразив відкритий Фрейдом тип зв’язного сну, який викликаний зовнішнім подразником. Спляча жінка перебуває на межі двох світів і бачить сон перед пробудженням. Море навколо неї символізує занурення у світ несвідомого.
Першопричиною картин сну стала бджола, що дзижчить. Вона відбилася в образі ричащих тигрів. Жало бджоли перетворилося на рушницю з багнетом. Образ слона став нагадуванням епізоду, побаченого уві сні Фрейдом і згадуваного в його лекції.
Творчість Далі сприймається неоднозначно. Відомий британський письменник Джордж Оруелл відгукувався про нього як про винятково талановитого малювальника і трудівника, але вважав його твори атакою на розсудливість, благопристойність і саме життя.
Твори Сальвадора Далі можуть подобатися або не подобатися, можуть шокувати. Але вони завжди привертають увагу і не залишають байдужими людей, які споглядають його картини.