Орфографічні помилки без зняття балів: для людей із дислексією це послаблення може бути дуже важливим – частиною якого є відповідний коментар у звіті. Чи це законно?
Дислексія та рівні можливості: суд Карлсруе розглядає позов про дискримінацію
Правопис у школі важливий і є частиною оцінки – але не завжди. У більшості федеральних земель є винятки для дислексиків. Питання про те, чи повинні вони приймати табель, в якому зазначено, що їхня успішність із правопису не була включена до оцінок, розглядається сьогодні у Федеральному конституційному суді в Карлсруе.
Три колишні випускники середньої школи з Баварії вважають себе дискримінованими через такі позначки і подали до суду. «Йдеться про самовизначення та рівні можливості», – Заздалегідь сказав їх адвокат Томас Шнайдер з Мюнхена. Рішення суду не очікується протягом певного часу.
Захист від дискримінації
Основний закон спрямовано захист людей з обмеженими можливостями від дискримінації. Також визнається, що вони мають право на рівні можливості під час складання іспитів. Тому учні з обмеженими можливостями можуть отримати так звану компенсацію за недоліки на іспитах, наприклад, як більший час для написання роботи.
У більшості федеральних земель, включаючи Баварію, вчителям також дозволяється по-різному оцінювати успішність учнів з обмеженими можливостями. Ця процедура називається захистом оцінок. У цьому випадку деякі аспекти не включаються до оцінок – наприклад, правопис для тих, хто страждає на дислексію.
Дислексія – це порушення читання та правопису, тобто серйозні труднощі у цих навичках. За даними Німецької асоціації дислексії та дискалькулії, на це страждає близько дванадцяти відсотків населення Німеччини.
Привілейоване поводження в порівнянні з однокласниками?
У справах, які розглядає Конституційний суд, позивачі отримали як пільговий час для складання письмових іспитів, так і захист оцінок, коли складали іспити Abitur у 2010 році. Після цього в їхньому табелі з’явився запис про те, що успішність з правопису не оцінювалася.
Баварія – не єдина федеральна земля, яка включає такі примітки в табель. При цьому вона дотримується резолюції Постійної конференції міністрів освіти і культури земель (Kultusministerkonferenz) від 2003 року, в якій йдеться про те, що оцінка, що відхиляється, є привілеєм порівняно з іншими учнями.
Випускники школи звернулися до суду проти посилань у своїх шкільних звітах, спочатку дійшовши Федерального адміністративного суду. У 2015 році Федеральний адміністративний суд відмовив їм і ухвалив, що без документального підтвердження у звіті немає права на захист від оцінок.
Позивачі вважають це порушенням заборони дискримінації людей з обмеженими можливостями і вимоги рівних можливостей згідно із законом про іспити. Їхній представник підкреслив, що зауваження у звіті негайно спричинить питання і тим самим обмежить їхнє самовизначення. Також існує ризик бути відкинутим від початку прийому працювати.