Викривачі з державних органів та компаній мають бути краще захищені від репресій у майбутньому. Відповідний закон було прийнято Бундестагом у Берліні голосами партій СДПН, «зелених» та ВДП. ХДС/ХСС та AfD проголосували проти, а Ліва партія утрималася. Закон ще має пройти через Бундесрат.
Закон регулює повідомлення про шахрайство, корупцію та інші недобросовісні дії. У майбутньому це також може полегшити надходження на потрібну адресу інформації про недостатню лояльність до конституції з боку працівників державної служби – навіть якщо конкретний випадок не пов’язаний із кримінальними злочинами.
Влада і компанії повинні створити нові контактні пункти для цього, якщо вони ще не зробили цього. Там також має бути можливість анонімного подання інформації.
Інформація може стосуватися, наприклад, порушень правил охорони навколишнього середовища чи правил безпеки харчових продуктів. Це також полегшить виявлення недостатнього захисту персональних даних чи порушень правил утримання тварин на фермах.
Працівники державного сектора та будь-які інформатори, які мають сумніви щодо звернення до внутрішнього органу свого відомства чи компанії, можуть подати скаргу до Федерального управління юстиції. Спеціально для цієї мети там буде створено новий офіс.
Профспілка: Нові положення розпливчасті
Організація Transparency International Germany високо оцінила покращення, але наголосила, що можливості для вдосконалення ще є. Себастьян Оельріх із Transparency пояснив, що дуже важливо, щоб у майбутньому також існували анонімні канали звітності. «Майже про кожен великий скандал повідомляли спочатку анонімні викривачі». Однак, на думку Оельріха, захист інформаторів міг би бути ще кращим. «У деяких сферах потенційним викривачам важко оцінити, захищені вони чи ні. Це з тим, що сфера дії закону обмежена і складна». На думку організації, закон має застосовуватися до всіх порушень закону та неправомірних дій, повідомлення чи розкриття яких відповідає суспільним інтересам.
ДДБ не бачить у цьому нічого особливого. Бракує комплексного захисту для людей, які розкривають порушення трудового законодавства, пояснила член Виконавчого комітету Аня П’єль. «Для нас очевидно: ті, хто має сміливість повідомляти про такі невдоволення, як відсутність охорони праці або продаж старого м’яса, заслуговують на подяку та визнання, а не на страх репресій та утисків. Це мало регулюватися чіткіше – зрештою, такі звіти на користь всього суспільства».
ХДС/ХСС розкритикував нові правила, назвавши їх розпливчастими, що не стимулюють створення внутрішніх каналів звітності та накладають додаткові витрати на компанії. Депутат від ХДС Мартін Плам назвав нові правила “великою програмою зайнятості для наших і без того перевантажених судів”.
Політик від Лівої партії Клара Бюнгер високо оцінила прогрес, але також нагадала про американського викривача Едварда Сноудена, який у 2013 році оприлюднив шпигунську діяльність американської служби прослуховування АНБ. «Німецький Едвард Сноуден не буде захищений відповідно до планованого закону, тому що секретні служби повністю звільнені від відповідальності, і влада може просто помітити докази під килим, класифікуючи їх як секретну інформацію». Фабіан Якобі з AfD також критикував те, що новий захист інформаторів не застосовуватиметься тут, і попереджав про тенденцію до взаємного стеження.
СДПН: «Довіра до органів безпеки зміцнилася».
Себастьян Фідлер, член парламенту від Соціал-демократичної партії (СДПН), з іншого боку, наголосив, що нововведення також зміцнять довіру до органів безпеки. Тілль Штеффен із Партії зелених нагадав, що деякі скандали стали надбанням громадськості лише завдяки викривачам, наприклад, скандал із Cum-ex, «найбільшим податковим пограбуванням у нашій історії».
Федеральний міністр юстиції Марко Бушманн (СвДП) пояснив, що буде створено ефективну систему захисту, і водночас закон буде «якнайменше бюрократизованим». Наприклад, компанії можуть найняти юридичну фірму чи незалежний відділ звітності у межах своєї групи. Влада і сама компанія також буде захищена, підкреслив міністр. «Оскільки виявлення та втручання на ранній стадії дозволяє уникнути позовів про відповідальність та репутаційні збитки, які можуть бути пов’язані із зовнішнім виявленням на пізнішій стадії».