Пізанська катастрофа та нестача вчителів: німецька система освіти перебуває у хисткому становищі, попереджають експерти. Наразі комісія допомагає політикам наймати вчителів.
Освіта – Експерти: скорочене навчання для вчителів
Це одна з найгостріших проблем німецької системи освіти: нестача вчителів. Постійна наукова комісія (SWK) представила політикам каталог рекомендацій, який був представлений разом із науковою доповіддю на Постійній конференції міністрів освіти та культури (KMK) у Берліні у п'ятницю.
Згідно з резюме доповіді, останніми роками університети вжили низку заходів для інформування студентів та забезпечення їхнього успіху. Проте попит все ще залишається низьким, а рівень відсіву високий – особливо з предметів, у яких спостерігається дефіцит. За даними КМК, це, зокрема, математика, хімія, фізика, музика та мистецтво.
Необхідні надійні дані
У своїй доповіді експерти критикують відсутність точних даних про кількість студентів першого курсу, а також курси навчання та підготовки. Прогнози з конкретних предметів також доступні лише окремих випадках. Це важливо для університетів, щоб мати можливість протидіяти відсіву, каже Олаф Келлер, співголова SWK та керуючий директор IPN – Інституту природничо-математичної освіти імені Лейбніца.
У документі рекомендується одинадцять заходів, наприклад, загальнонаціональна рекламна кампанія про шляхи вступу до педагогічних вузів. Крім того, необхідно забезпечити надійний збір даних про студентів першого курсу, а також дані про відсівання за віком та іншими причинами. Експерти також пропонують відкрити другий шлях у професію вчителя, запропонувавши нову програму здобуття ступеня поряд із традиційним курсом підготовки вчителів. Стажування також може бути скорочено за рахунок кращого поєднання навчання та практики.
Стандарти якості
Катаріна Гюнтер-Вюнш, голова Постійної конференції міністрів освіти і культури та сенатор з питань освіти у Берліні, попередила, що стандарти якості не повинні бути знижені. Якщо поглянути на реальний стан справ у школах, то стає зрозумілим, що викладання вже давно неможливе без притоку нових кадрів, сказала Гюнтер-Вюнш. Існує чимала частка студентів, які викладають у школах під час навчання за програмою бакалаврату – поки що переважно без контролю, наставництва та кваліфікації. Слід обговорити скорочені навчальні курси для викладачів одного предмета чи програми подвійного навчання.
Нестача вчителів нині одна із найгостріших питань освітньої політики. У січні комісія при КМК, яка регулярно випускає рекомендації щодо освітньої політики, намалювала похмуру картину: Школи Німеччини все ще стикаються з дуже тривалим періодом нестачі кадрів, йдеться у заяві комісії. Нестача кадрів ставить під загрозу викладання та знижує його якість.
Ковзання вниз за Пізанською шкалою
Дискусія також проходить у тіні Пізи: лише цього тижня дослідження Pisa показало, наскільки німецька молодь опустилася у своїх результатах. У читанні, математиці та природничих науках школярі 15⁄16 років із Німеччини показали найнижчі результати за весь час проведення дослідження Pisa. У дослідженні Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), опублікованому у вівторок, порівнюються показники у промислово розвинених країнах.
Багато шкіл страждають від гострої нестачі вчителів, у той час як успішність учнів викликає занепокоєння, сказала Фелісітас Тіль, співголова SWK та професор шкільної педагогіки та досліджень розвитку шкіл у Вільному університеті. “З міжнародних досліджень ми знаємо, що навички вчителів мають вирішальне значення для успішного навчання учнів”. Тому вимоги до професії не повинні бути знижені.