Берлінський сенатор з культури Джо Чіало відмовився від роботи успішного музичного менеджера заради посади сенатора в уряді ХДС та СДПН. Це означає, що багато сфер культурної сцени все ще є новою політичною територією для політика від ХДС. В інтерв’ю Deutsche Presse-Agentur 52-річний політик розповідає про особисті справи та майбутні проблеми:
Расизм
Чіало, який народився в Бонні в сім’ї танзанійського дипломата, виріс в умовах расизму. Навіть його успіх не змінив цього. «Расизм, у різних формах, завжди є. Іноді явно, інколи непомітно», – каже він. Його батько, за його словами, рекомендував успіх як найкращий засіб проти расизму. Ось чому для мене так важливо не бачити себе в образі жертви, а дивитися вперед і активно формувати своє майбутнє, тобто хотіти бути успішним.
Форум Гумбольдта
Будучи одним із п’яти інститутів, Берлін висить у заплутаному павутинні багатомільйонного проекту престижу Німеччини – Форуму Гумбольдта. Попередник Чіало Клаус Ледерер (ліворуч) хотів вийти зі справи разом із Штадтмузеумом. “Ми ведемо переговори про Форум Гумбольдта”, – говорить Чіало. Він хоче обміркувати та обговорити «кілька аспектів» з державним міністром культури Клаудією Рот (зелені), щоб узгодити позиції. «У мого попередника були вагомі причини для ухвалення того рішення, яке він ухвалив. Зараз ми прийшли зі свіжим поглядом і позиціонуватимемо себе відповідним чином у ході дискусій».
Музей 20 століття
У Культурфорумі під федеральним керівництвом будується Музей ХХ століття вартістю близько 450 мільйонів євро, який стане ще одним місцем Національної галереї. Навколишня територія вважається проблемою – і це Берлін. “Скейтбордистам, звичайно, подобаються бетонні джунглі, але якщо говорити серйозно, то “Культурфорум” вже є складним середовищем для музеїв”, – каже Чіало. Він також хоче обговорити це питання з Клаудією Рот. «Люди повинні сприймати час, проведений там, як цінність сама по собі. Зрештою, поруч один з одним знаходяться кілька музеїв, кожен із роботами світового класу!».
Реституція та відносини з Африкою
Після вражаючих реституцій культурних цінностей колоніального минулого Чіало хоче продовжити цей шлях. «Під час реституції ми також завжди повинні запитувати себе, що станеться, якщо ми не повернемо експонати», – каже він. «Але реституція – це насамперед важливий знак, що дозволяє виправити деякі помилки, і не в нашій компетенції давати поради з піднятим вказівним пальцем про те, що має відбуватися з награбованим мистецтвом у відповідних країнах походження. На даний момент має бути стільки самодисципліни, щоби просто не втручатися в це».
Чіало хоче більше, ніж просто зазирнути у обтяжене минуле. Африка, каже він, – молодий континент, середній вік якого становить 20–25 років. «Їй потрібна перспектива на майбутнє», – каже він, тому необхідно покращувати стосунки з Африкою та, наприклад, розвивати партнерство з артистами.
Наступник Даніеля Баренбойма
Після відходу Даніеля Баренбойма з посади головного музичного керівника Штаатсопер Унтер-ден-Лінден через хворобу, Чіало відповідає за заміщення високопосадової посади, яка привернула увагу всього світу. «Ми працюємо не покладаючи рук», – каже він. Наступник має бути визначено цього року, додає він.
«Я вже кілька разів зустрічався з майбутнім мистецьким керівником Єлизаветою Соботкою. Ми знаходимося в певному процесі. У процесі усі завжди дивляться на диригентський пульт». За його словами, художній керівник важливий своїми повноваженнями для подальшого розвитку діяльності, програми та клімату у будинку. «Йдеться про збереження досконалості та традицій будинку та водночас про відкриття дверей для сучасного майбутнього». Для Чіало все ясно: «Якщо я маю однакову перевагу в двох кандидатурах, я завжди віддаю перевагу жінку. А якщо ми знайдемо жінку з іммігрантським корінням, то, звичайно, це буде ще краще».