Енергокриза в Європі обернулася для Китаю прямою вигодою, яку він зумів не прогаяти.
Поза сумнівом, Китай на вигадки хитрий. У той час як Європа шукає вихід з енергокризи, він пропрацював кілька сценаріїв, як зробити на цьому гроші. Зважаючи на все, у Піднебесній утворилися надлишки ЗПГ, які він утридорога перепродає Європі. Усього набралося 6 плюсів для Китаю від європейської енергокризи.
Як з’ясувалося, скориставшись сьогоднішньою політичною ситуацією, Пекін успішно закуповує ЗПГ у США та Росії. При цьому заповнює газовий пролом у Європі з небувалою для себе вигодою. При цьому в Китаї спостерігається явний економічний спад. До того ж заходи явно знизили в Піднебесній економічну активність.
Ось звідси й звані надлишки газового палива. Поки що Європа змушена закривати підприємства одне за одним через стрімке зростання цін на енергоносії, Китай просто на цьому наживається. Причому його способи отримувати вигоду з хитромудрих угод, мабуть, сидять у крові.
І ще він веде гру у стороннього спостерігача, який чекає чим закінчиться битва гігантів, а потім вирішить, що ж робити йому самому.
6 плюсів для Китаю: перепродаж СПГ Європі
Рішуча відмова Євросоюзу від російського газу дозволила низці китайських компаній поповнити свої гаманці. У цьому вималювалася незвичайна схема. Так, США, які не лише видобувають газ, а й мають його запаси, переважно його експортують. У той час як Пекін виступає як імпортер ЗПГ.
При цьому в самий пік торгової війни Америка зобов’язала Китай підписати низку довгострокових газових угод. У свою чергу, це дало американцям можливість вкласти гроші в будівництво додаткових терміналів під скраплений газ. А це кілька мільярдів доларів плюс можливість збільшити свій експорт.
Ще зовсім недавно ЗПГ з Америки зовсім не був зайвим для Китаю, до того ж він скуповував на світовому ринку всі вільні обсяги газу. Сьогодні ситуація змінилася. За договором Китай повинен купувати в Америки ЗПГ. Самій Піднебесній він не дуже потрібний, тому перепродається прямо в дорозі. Тож газовози з Америки, не заходячи до китайських портів, прямують прямо до Європи.
Вигода від подібних рейсів-перепродажів очевидна. Ціна газового палива в Азії коливається близько 1500 доларів. У той час як Європа купує його за ціною майже 2500 доларів. За оцінками експертів, прибуток з одного такого рейсу становить понад сто мільйонів доларів. При цьому за контрактом такі перепродажі не заборонені.
Залишається додати, що Китай перепродає газове паливо не лише із США. Швидше за все те саме відбувається із ЗПГ із російського Ямалу та інших країн.
6 плюсів для Китаю: російський трубопровідний газ
Ще один вигідний об’єкт для торгівлі. Російсько-китайські газові поставки йдуть також трубопроводом «Сила Сибіру». Причому обсяги зростають. Нинішнього року заплановано на 10 млрд кубометрів блакитного палива більше, ніж минулого. З одного боку, зростання обсягів Росії на руку, з іншого згладжується брак газу в Європі. У виграші знову лишається Китай.
Для цього достатньо порівняти ціни. Газ із Росії, що постачається до Китаю трубами, закуповується ним за вартістю максимум 800 доларів за тисячу кубометрів, а продається за 1000–1500 доларів.
6 плюсів для Китаю: газовий розрив Європи з Росією
Звісно, Китаю він вигідний. Тепер йому залишається лише чекати, поки Росія не залишить іншого баєра крім Китаю. Тоді Піднебесна зможе диктувати свої умови та ціни. Тим більше, що планується додатковий газовий експорт із Росії трубопроводом «Сила Сибіру-2».
До того ж, США роблять все можливе, щоб зруйнувати газові відносини між РФ і Євросоюзом. І це черговий плюс для Китаю, який спробує вичавити все можливе із російського Газпрому.
Європа заплющує очі на кліматичну повістку, і наступний за цим ланцюжок плюсів
І знову зиск для Китаю. У нього виявилися розв’язані руки щодо вугільного палива, яке він сам видобуває. Таким чином Піднебесна наситить внутрішній ринок дешевшим паливом, і знизить власний попит на блакитне паливо.
А звідси черговий зиск і наступний плюс. Дешеве паливо, як відомо, здешевлює виробництво. Тож собівартість товарів для Китаю знижується. Більше того, продукція стає конкурентоспроможною на глобальному ринку з тією ж європейською.
П’ятим плюсом можна назвати вкрай вигідну ситуацію для експорту китайських товарів. Дешеве паливо плюс дешева робоча сила створюють Китаю пріоритетні умови для торгівлі на світовому ринку.
Зрештою, шостий плюс для Піднебесної полягає у розвалі економіки Євросоюзу. Якщо це станеться, то Європі доведеться обирати для своєї промисловості нову прописку. І Китай, напевно, буде готовий запропонувати власні послуги. Щоправда, йому доведеться поборотися зі США, які вже перетягують до себе європейські підприємства.
Залишається відкритим лише одне питання. Поки що Китай допомагає Європі перепродажем свого ЗПГ. Але може вийде так, що газ виявиться затребуваним усередині Піднебесної. А для цього потрібна лише сувора зима і зняття антиковидних заходів. І тоді постачання з Китаю для Європи можуть припинитися.
Однак і США не надто надійний постачальник, тим більше, якщо це стосується зрідженого палива. Втішати в цій ситуації може одне. Європа для Китаю була і залишається великим ринком збуту, і навряд чи він рубатиме гілку, на якій він сидить.
.