ЄС запускає нову ініціативу щодо спрощення транскордонних залізничних поїздок. Ідея полягає в тому, щоб пасажири могли подорожувати різними європейськими країнами з одним квитком.
ЄС введе на поїзди Європою єдиний квиток
Єдиний білет на всю Європу? Чому б і ні. Нині подорож поїздом через європейські кордони може бути пов'язана з необхідністю користуватися кількома платформами бронювання, різними постачальниками послуг та найчастіше заплутаними розкладами.
Це може зробити варіант екологічно безпечної подорожі залізницею складним і дорогим, і переліт часто виявляється більш простим варіантом.
Однак для того, щоб зробити поїздки більш зручними, Транспортна комісія ЄС оголосила про запуск нової ініціативи щодо створення єдиної європейської системи бронювання залізничних квитків.
Однак, незважаючи на те, що ці платформи можна використовувати для пошуку міжнародних залізничних маршрутів, квитки зараз продаються окремо на кожну ділянку колії.
Без можливості купити єдиний квиток на всю поїздку бронювання ускладнюється, права пасажирів не застосовуються у разі пропущених рейсів стикувань, і мандрівникам доводиться самостійно покривати додаткові витрати.
На слуханнях 5 листопада призначений комісар ЄС з транспорту Апостолос Ціцикостас заявив, що хоче змінити це положення.
Його мета – запустити до 2025 року загальноєвропейську систему бронювання, яка дозволить пасажирам купувати один квиток на весь час транскордонної подорожі.
«Неймовірно, що 2024 року в нас цього не буде»– сказав він під час слухань і додав, що нова система зробить бронювання квитків на потяги по всій Європі таким самим простим, як бронювання квитків на літак.
Остання спроба не вдалася
Проект зі спрощення міжнародних залізничних перевезень уже пропонувався раніше.
2021 року нинішній голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляйєн представила план створення платформ, на яких мандрівники могли б бронювати всі види транспорту в одному місці — поїзди, авіаквитки, автомобілі, автобуси, що орендуються, і навіть електросамокати.
Щоб це стало можливим, план також передбачав, що транспортні компанії мають обмінюватись даними стандартизованим чином.
Проте проект провалився через розбіжності на користь постачальників транспортних послуг. Залізничні компанії побоювалися конкуренції з боку дрібніших компаній, авіакомпанії також чинили опір додатковому регулюванню, а побоювання з приводу зростаючої потужності таких гігантів туристичних технологій, як Booking.com і Skyscanner, також перешкоджали прогресу.
Крім того, невирішені питання, пов'язані з відповідальністю за затримки та невиконані рейси, також сприяли провалу проекту.
Чи очікується новий підхід?
Нова спроба Комісії ЄС має інший підхід: проект розбитий більш дрібні етапи.
До кінця 2025 року буде запроваджено положення про єдині квитки на поїзд. У той же час Ціцикостас працює над іншою ініціативою щодо розширення прав пасажирів та покращення мультимодальних поїздок (як поєднувати авіарейси та поїзди).
Такий покроковий підхід спрямовано уникнення затримок, викликаних розбіжностями щодо конкретних деталей.
Однак Ціцикостас не уточнив, як працюватиме трансєвропейська система квитків. Також не зрозуміло, чи повинні компанії ділитися своїми даними, як пропонувалося в більш ранньому плані.
Тим часом, європейські залізничні компанії вже працюють над власним рішенням під назвою «Відкрита модель продажів та дистрибуції» (OSDM), яке розробляє єдиний стандарт онлайн-бронювання для 22 європейських національних залізничних компаній.
Однак, на відміну від початкового плану ЄС, участь у цій моделі є добровільною, і компанії можуть обирати, хто може отримати доступ до їхніх даних.
Технічні проблеми
Навіть при впровадженні єдиної системи бронювання все одно зберігатимуться серйозні проблеми у транскордонних європейських залізничних перевезеннях.
На слуханнях Ціцикостас пояснив, що для поїздок поїздом між такими країнами, як Франція та Німеччина, необхідно орієнтуватися в різних системах сигналізації. Машиністи також повинні знати кілька мов на рівні B1, а поїздам часто доводиться міняти локомотиви на кордонах.
Ще одна велика проблема – це різна ширина колії (відстань між рейками) по всій Європі. Більшість країн ЄС використовують стандартну колію, але Іспанія, Португалія та інші країни, такі як Україна, використовують ширшу колію.
Ціцикостас планує запропонувати масштабну ініціативу зі стандартизації ширини залізничних колій по всій Європі, хоча це буде дорогий та складний проект.