Справи у лібералів неважливі. Ліберальна ВДП знаходиться під загрозою зникнення на Сході Німеччини. І партійне керівництво, здається, не має стратегії боротьби з цією напастю. Схоже, і участь у правлячій коаліції стала для ВДП пасткою та обертається втратою репутації.
Вільні демократи Німеччини в безвиході: пацієнт швидше живий?
Майбутніх вибори у трьох землях на Сході загрожують обернутись повною електоральною катастрофою для лібералів. У Саксонії та Тюрингії опитування виборців дають їм так мало голосів, що дослідні інститути більше не показують їх у відсотках. У Бранденбурзі вільні демократи Німеччини мають приблизно три відсотки голосів.
Партія виборює політичне виживання на Сході. Але як. Три маловідомі головні кандидати здійснюють поїздки землями. Але заходи передвиборчої кампанії найчастіше мало відвідуються.
Лідер партії Крістіан Лінднер має впевненість, незважаючи на погані результати опитувань. «Ми боремося у трьох східнонімецьких землях за те, щоб продовжувати залишатися голосом свободи у парламенті»– каже Лінднер ZDF.
Якщо прислухатися до голови партії та міністра фінансів, то здається, що вибори в землях для нього менш важливі, ніж федеральні вибори наступного року.
Але втрата місць у земельних ландтагах може невдовзі стати для ВДП проблемою. Федеральна партія кореспондує із земельними питаннями. Якщо партія більше не досягає успіху на рівні деяких земель і не має парламентських груп у землях, вона не зможе проводити хорошу федеральну виборчу кампанію.
Ліберали не створюють про себе позитивного наративу
Ліберали у федеральному уряді, але це їм не допомагало на виборах. СвДП представлена лише у дев’яти із 16 парламентів земель.
Ліберали не можуть у позитивному ключі привернути до себе увагу ні як урядова партія у федеральному уряді, ні як генератор головних ідей та смислів у політиці у національному, європейському та світовому масштабі. У тому числі перед безперечними загрозами демократії в країні і в світі.
Виборців, що вагаються, включаючи багатьох молодих людей, деякі з яких голосували за лібералів у минулому, відштовхує зигзагоподібний курс партії. Для деяких складається образ ВДП як клієнтської партії – партії, яка підтримує тих, хто більше платить.
Причиною кризи також є партійний ландшафт, що змінився. Альянс Сари Вагенкнехт (BSW) і AfD переманюють і виборців, які раніше голосували за лібералів. Хоча це дивно. Але гачок популізму ефективний.
У сшибці з партнерами з коаліції
Клеїться імідж СвДП як дезінтегратора у Світлофорі. Як із гумором констатують експерти, ВДП постійно показує людям, що хтось бере участь у федеральному уряді, в якому вони, як партія, брати участь не хочуть. Як контрстратегія партія намагається позиціонувати себе в коаліції як коригуючу та «опозиційну силу». Концепція не спрацювала.
Тепер цілком зрозуміло, що Світлофор не був шлюбом з любові, особливо для лібералів. В один воз впрягти не можна коня і трепетну лань.
Але той, хто щодня наголошує на цьому, на думку політологів, робить себе непривабливим для виборців. Зрештою вільні демократи завдають шкоди собі та своїм партнерам по Світлофору, які також не найкращі за результатами опитувань. Це непродуктивна поведінка. Демонструється роз’єднаність усередині правлячої коаліції. Це дратує виборців.
Без шансів на успіх
Партії треба було б привернути до себе увагу якимось важливим акцентом федерального масштабу. Привернути увагу ЗМІ. І начебто є спроби. Помітних дві. Вимоги скоротити витрати на громадян та негромадян та звільнити більше місця для автомобілів у міських районах.
Але складається враження, що коли справа доходить до цих питань, лібералів менше турбує саме питання, а більше турбують заголовки новин. Тому що обидві вимоги не мають шансів на успіх. Ці та інші пропозиції ВДП суперечать програмі Світлофора на федеральному рівні.
Партнери з правлячої коаліції СДПН та Зелені не погодяться на скорочення грошей громадян. І не федеральний уряд, а муніципалітети приймають рішення про транспортну політику у містах та муніципалітетах.
Ліберальні плани, кажуть спостерігачі, є непослідовними. З одного боку, міністр транспорту/генсек СвДП Фолькер Віссінґ святкує появу квитка вартістю 49 євро та працює над концепціями, які спонукають мешканців сільської місцевості пересідати на автобуси та потяги при в’їзді до міста, найпізніше на околицях. З іншого боку, його партія тепер закликає до збільшення кількості місць для паркування і зниження плати за паркування в центрах міст.
Тема «автомобілі та двигуни внутрішнього згоряння» безперечно має потенціал для виборців. До неї звертаються ХДС та особливо АдГ. Однак в опозиції їм обом набагато легше, оскільки не доводиться йти на поступки партнерам коаліції.
Більше за командний дух? Більше принциповості?
Занепад вільних демократів не обов’язково має бути вулицею з одностороннім рухом. Минулий показав, що їм вдавалося вибратися з тупикових ситуацій. Часто незадовго до дня виборів. Тим більше, що й багато східних німців ще не визначилися, за кого вони голосуватимуть.
Але як?
Деякі експерти вважають, що ВДП має пред’явити більше командного духу. Визнати, що вона є частиною коаліції Світлофора і що вона має проводити спільну політику. Але це лише версія.
Можливо, навпаки, треба виявити принциповість і непоступливість – і спровокувати розпад коаліції?.. А далі?
Питання, питання… А годинник цокає.