Користувачі інтернету та власники сайтів періодично стикаються з різними помилками на веб-сторінках. Однією з найпоширеніших помилок є error 500 (помилка 500).
Де і коли можна зустріти помилку 500
Ви можете побачити помилку на будь-якому веб-ресурсі, браузері та пристрої. Вона не пов’язана з відсутністю інтернет-з’єднання, застарілою версією операційної системи або браузера. Крім того, ця помилка не вказує на те, що сайту не існує або він більше не працює.
Помилка 500 говорить про те, що сервер не може обробити запит до сайту, на сторінці якого ви перебуваєте. При цьому браузер не може точно повідомити, що саме пішло не так.
Відображатися помилка може по-різному.
Якщо ви вирішили купити щось в улюбленому інтернет-магазині, але побачили на сайті помилку 500, не варто сильно засмучуватися – вона лише повідомляє про те, що вам потрібно зачекати, поки її буде виправлено.
Якщо помилка з’явилася на вашому сайті, то потрібно швидше її виправляти. Далі я розповім, як це можна зробити.
Як помилка 500 впливає на SEO-просування
Наявність помилки 500 безпосередньо впливає на просування сайту, адже коли сторінка недоступна, це свідчить про несправності на сайті. А якщо на веб-ресурсі є щось недобре, то це відразу дзвіночок для пошукових роботів. Коли вони сканують сторінку і бачать, що вона недоступна, це негативно позначається на всьому сайті. Однак тут важливо розуміти, що своє кінцеве рішення роботи виставляють не відразу. Після першого невдалого сканування вони повторно відвідують сторінку і перевіряють, чи зникла проблема.
Якщо ви виправите помилку 500 протягом доби, то жодних проблем із SEO-просуванням трапитися не повинно. В іншому разі або сайт може знизитися в позиціях, або проблемні сторінки зникнуть із результатів пошуку. Як правило, відбувається і перше, і друге.
Таким чином, щоб мінімізувати негативний вплив помилки 500 на SEO-просування, необхідно стежити за станом сервера і негайно виправляти проблеми. Регулярний моніторинг допоможе зберегти сайт доступним і поліпшити його продуктивність і позиції в результатах пошуку.
Перевірити доступність сторінок у пошукових системах ви можете за допомогою інструментів Google Search Console.
Причини виникнення помилки
Отже, помилка 500 виникає, коли серверу не вдається обробити запит до сайту. Через це користувачі не можуть потрапити на сайт, а пошукові системи повноцінно з ним працювати. Очевидно, що помилка потребує виправлення. Насамперед необхідно знайти проблему.
Основною причиною помилки 500 може бути:
- Неправильний синтаксис файлу .htaccess. htaccess – це файл, у якому можна задавати налаштування для роботи з веб-сервером Apache і вносити зміни в роботу сайту (керувати різними перенаправленнями, правами доступу до файлів, опціями PHP, задавати власні сторінки помилок тощо).
- Помилки в скриптах сайту, тобто сценаріях, створених для автоматичного виконання завдань або для розширення функціоналу сайту.
- Брак оперативної пам’яті під час виконання скрипта.
- Помилки в коді CMS, системи управління вмістом сайту. У 80% випадків винні конфліктуючі плагіни.
Як отримати більше даних про причину помилки
Що означає помилка 500, ми тепер знаємо. Коли вона перестала бути таким загадковим персонажем, не страшно копнути глибше – навчитися визначати причину помилки. У деяких випадках це можна зробити самостійно, тож звертатися по допомогу до профільного фахівця не знадобиться.
Відображення помилки буває різним. Її зовнішній вигляд залежить від того, чим вона викликана.
Найчастіші причини помилки 500 можна розпізнати за текстом помилки або зовнішнім виглядом сторінки.
- Повідомлення Internal Server Error свідчить про те, що є проблеми з файлом .htaccess (наприклад, винне некоректне налаштування файлу). Переконатися, що .htaccess є коренем проблеми, допоможе такий прийом: перейменуйте файл .htaccess, додавши одиницю в кінці назви. Це можна зробити за допомогою FTP-клієнта (наприклад, FileZilla) або файлового менеджера на вашому хостингу (у Timeweb такий є, з ним досить зручно працювати). Після зміни перевірте доступність сайту. Якщо помилка більше не спостерігається, ви знайшли причину.
- Повідомлення HTTP ERROR 500 або порожня сторінка свідчить про проблеми зі скриптами сайту. У випадку з порожньою сторінкою варто врахувати, що відсутність вмісту сайту не завжди вказує на внутрішню помилку сервера 500.
Давайте дізнаємося, що ховається за порожньою сторінкою, звернувшись до інструментів розробника. Ця браузерна панель дає змогу отримати інформацію про помилки та інші дані (час завантаження сторінки, html-елементи тощо).
Як відкрити панель розробника
- Натисніть клавішу F12 (спосіб актуальний для більшості браузерів на Windows). Використовуйте поєднання клавіш Cmd+Opt+J, якщо використовуєте Google Chrome на macOS. Або застосуйте комбінацію Cmd+Opt+C у разі Safari на macOS (але перед цим увімкніть “Меню розробки” в розділі “Налаштування” -> “Просунуті”). Відкрити інструменти розробника також можна, якщо клацнути правою кнопкою миші в будь-якому місці веб-сторінки і вибрати “Переглянути код” у контекстному меню.
- Відкрийте вкладку “Мережа” (або “Network”) і погляньте на число в полі “Статус”. Код відповіді про помилку 500 – це відповідна цифра.
Більш детальну діагностику можна провести за допомогою логів.
Простими словами: лог – це журнал, у який записується інформація про помилки, запити до сервера, підключення до сервера, дії з файлами тощо.
Як ви бачите, даних у логи записується чимало, тому вони розділені за типами. За відомостями про нашу помилку можна звернутися до логів помилок (error_log). Зазвичай такі логи надає служба підтримки хостингу, на якому розміщено сайт. У Timeweb ви можете увімкнути ведення логів і замовити необхідні дані в панелі керування.
Як усунути помилку
Тепер поговоримо про те, як виправити помилку 500. Повернемося до популярних причин цієї проблеми і розглянемо найефективніші способи вирішення.
Помилки у файлі .htaccess
У цього файлу досить суворий синтаксис, тому неправильно написані директиви (команди) можуть призвести до помилки. Спробуйте по черзі видалити команди, додані останніми, і перевірте роботу сайту.
Також знайти проблемну директиву можна за допомогою логів помилок (через ті ж інструменти розробника в браузері). На помилку в директиві зазвичай вказує фраза “Invalid command”. Інформацію про правильне написання директиви або спосіб виправлення помилок у .htaccess ви можете знайти в інтернеті. Не потрібно шукати, чому сервер видає помилку 500, просто введіть у рядок пошуку назву потрібної команди або текст помилки з логів.
Помилки в скриптах сайту
- Скрипт не запускається. Зазвичай це відбувається, коли існує помилка в скрипті або функція, яка не виконується. Для успішного запуску скрипта функція має бути правильно прописана, підтримуватися сервером і виконуватися від використовуваної версії PHP. Бувають ситуації, коли функція несумісна з певними версіями PHP. Отримати більш детальну інформацію про ту чи іншу функцію можна в інтернеті.
- Не вистачає оперативної пам’яті. Якщо в логах ви бачите помилку “Allowed memory size”, для усунення помилки 500 варто оптимізувати роботу скрипта. Ви можете скористатися спеціальними розширеннями для аналізу продуктивності скрипта або звернутися по допомогу до фахівця, який попрацює над його оптимізацією.
Якщо ваш сайт розміщений на окремому фізичному або віртуальному сервері, можна спробувати збільшити максимальне використання оперативної пам’яті на процес (memory_limit). На шаред-хостингу цей параметр зазвичай не змінюється, але є можливість купити хостинг потужніший.
Помилки в CMS
Якщо код CMS містить неправильний синтаксис, це може вивести сайт з ладу. У такому разі логи повідомлять вам про помилку 500 текстом “PHP Parse error: syntax error, unexpected”. Так відбувається, коли некоректно працює плагін (або тема, яка використовується в CMS, але рідше) або є помилки в коді. Помилка може бути допущена випадково, статися під час оновлення плагіна або версії CMS.
Під час читання логів зверніть увагу на шлях, який слідує за повідомленням про помилку, адже він може вказати на проблемну частину коду або плагін. Якщо проблема в плагіні, для відновлення роботи сайту перейменуйте на певний час папку, в якій він розташований. Спробуйте оновити плагін або відкотити його до колишньої версії. Якщо ситуацію не вдається виправити, від розширення варто відмовитися або замінити його аналогом.
Також у більшості випадків подібні проблеми допомагає вирішити підтримка CMS.
Що робити, якщо ви користувач
Якщо під час відвідування стороннього сайту ви зіткнулися з помилкою 500, не хвилюйтеся – вина тут лежить на боці адміністратора ресурсу. Тут важливо розуміти, що проблема може бути короткочасною, наприклад, через перевантаження сайту. У таких випадках буде достатньо просто перезавантажити сторінку: зробити це можна за допомогою відповідної кнопки в браузері або клавіші F5.
Зверніть увагу, що під час оновлення сторінки інтернет-магазину можуть дублюватися замовлення. Наприклад, якщо помилка 500 виникає під час оформлення замовлення, то після перезавантаження кількість товарів може подвоїтися. Таке трапляється рідко, але пам’ятати про це варто, щоб уникнути зайвих покупок.
Також може бути й таке: наприклад, ви зайшли на сторінку, вона видала помилку 500, через певний час її виправили фахівці, але проблема у вас залишилася. Найчастіше це пов’язано з тим, що в браузері залишилися старі cookie-файли або кеш. Виправити це просто – достатньо очистити ці складові. Щоб зробити це в браузері Google Chrome, необхідно натиснути на три крапки у верхньому правому куті та перейти в налаштування. Потім у пошуковому рядку ввести запит “кеш” і натиснути на кнопку “Очистити історію”.
У вікні, що відобразилося, ви можете вибрати часовий діапазон. Це буде корисно, якщо ви хочете очищати не всі дані, а тільки ті, що стосуються проблемного сайту.
В інших браузерах очищення cookie-файлів і кешу виконується приблизно так само.
Якщо жодна з вищерозглянутих дій не привела до успіху, то проблема точно на боці адміністратора сайту. За бажання ви можете знайти його контактні дані та надіслати запит – запитати, коли буде розв’язано проблему і з чим це пов’язано.
Що марно робити при Error 500
При помилці 500 є кілька речей, які можуть бути марними або непродуктивними:
- Повторні спроби оновлення сторінки. Ви можете зробити кілька спроб оновлення сторінки, сподіваючись, що помилка зникне. Однак, якщо проблема пов’язана з сервером, це не призведе до успіху.
- Перезавантаження комп’ютера. Помилка 500 ніяк не пов’язана з локальним комп’ютером, оскільки проблема криється в обладнанні адміністратора сайту.
- Використання іншого браузера. Це може допомогти тільки в тому разі, якщо проблема пов’язана з кешем або cookie-файлами.
- Перевстановлення ПЗ і перезавантаження роутера. Подібні дії також не приведуть до успіху.
Якщо ви власник сайту, то краще зробити так, щоб у користувача не виникала потреба здійснювати перераховані вище дії. Ви можете інформувати про помилку прямо на сайті – так людина відразу зрозуміє, що проблема пов’язана не з її обладнанням. Це допоможе вам забезпечити якісний користувацький досвід і підтримати хороші показники SEO.
Помилка 500 на сайті, створеному на WordPress
На WordPress помилка 500 найчастіше виникає через встановлені плагіни – як старі, так і нещодавно завантажені. Насамперед перевірте, чи потребують застарілі інструменти оновлення. Якщо ж розширення оновлені, але 500 Internal Server Error досі є, спробуйте відключити всі плагіни. У такому разі помилка може зникнути – якщо це сталося, то виною всьому один зі встановлених інструментів.
Для вимкнення розширень перейдіть у панель керування WordPress і відкрийте вкладку “Плагіни” -> “Встановлені”. У вікні, що з’явилося, натисніть на кнопку “Деактивувати”, яка розташована під назвою плагіна.
Поступово відключаючи розширення, ви зможете знайти “винуватця”, який викликає помилку 500. Якщо ж проблема криється не в цьому, то краще звернутися по допомогу до кваліфікованих фахівців.