Купівля камери зі змінними об’єктивами підштовхує користувача до розширення парку оптики. Професіонали ясно розуміють, що їм потрібно, і вибирають моделі, які максимально підходять для вирішення своїх завдань. Початківцям буває непросто визначитися в різноманітності пропозицій, доступних на ринку. Матеріал допоможе фотографам-початківцям розібратися з ключовим параметром будь-якої оптичної системи – фокусною відстанню.
Теорія питання
Об’єктиви фотокамер – складна комбінація лінз різної геометрії, виконаних із матеріалу з різними оптичними властивостями. Це необхідно для того, щоб навколишній світ проектувався на матрицю без спотворень та колірних артефактів.
Проходячи через лінзи, промені багаторазово заломлюються, змінюючи свою траєкторію, і зрештою перетинаються в одній точці, що знаходиться всередині об’єктива. Вона називається точкою фокусування. Довжина відрізка від неї до матриці є фокусною відстанню об’єктива.
Фокусна відстань (ФР) вимірюється в міліметрах і завжди вказується у назві моделі. Залежно від нього об’єктиви поділяються на надширококутні (менше 12 мм), ширококутні (від 12 до 35 мм), стандартні/нормальні (35 – 90 мм), телеоб’єктиви (90 – 200 мм), супертелеоб’єктиви (понад 200 мм).
Фокусна відстань – це не якісна, а кількісна характеристика. Об’єктиви з однаковим ФР представлені у різних цінових категоріях. Бюджетні екземпляри відрізняються спрощеною оптичною схемою, що так чи інакше відбивається на картинці, що виходить.
Але який вплив має сама фокусна відстань? Насамперед, воно змінює кут огляду. Залежність тут зворотна: що менше фокусна відстань, то більше простору міститься на фото.
ФР впливає пропорції об’єктів у кадрі. Вони виглядають більшими при використанні об’єктивів з великою фокусною відстанню, а при зйомці на широкий кут здаються менше. Це саме стосується і візуальної віддаленості об’єктів. Якщо порівняти знімки, зняті на 24 і 105 мм, можна помітити, наскільки менше простору на задньому плані помістилося на фото і як «наблизилися» будівлі.
Крім того, об’єктиви з різною фокусною відстанню по-різному відносяться до геометрії. На широкому вугіллі горизонтальні лінії набувають «бочкоподібного спотворення» — дисторсію. У разі горизонтальні лінії хіба що прагнуть від центру.
Для телеоб’єктивів характерна подушкоподібна дисторсія — тип геометричних спотворень, у якому горизонтальні лінії «провалюються» у середину кадру. Через це ефект зображення, зняті на телеоб’єктиви, здаються плоскими, так як «подушкоподібність» візуально зменшує обсяг.
Спотворення накладають обмеження використання ширококутних об’єктивів для портретної зйомки. Риси обличчя виглядають неприродно крупним, тіло візуально зменшується.
Крім зміни геометрії та пропорцій об’єктів зйомки, фокусна відстань впливає на глибину простору, що різко зображається (ГРІП). Залежність зворотна – ГРІП зменшується зі збільшенням ФР. Іншими словами, при інших однакових налаштуваннях камери та відстані до об’єкта зйомки, у ширококутного об’єктива у фокусі виявляється більше простору, ніж у стандартних та телеоб’єктивів.
Вплив розміру матриці на фокусну відстань
При визначенні потрібної фокусної відстані необхідно виправляти розмір матриці фотоапарата. Коефіцієнт, що показує скільки разів площа матриці відрізняється від розміру повного кадру, називається кроп-фактор. Фокусна відстань об’єктива вказується у повнокадровому еквіваленті.
Щоб дізнатися фактичне значення ФР, необхідно помножити його на кроп-фактор камери, що використовується. Наприклад, класичний полтинник на камерах APS-C перетворюється на 75 мм, а на фотоапаратах системи micro 4/3 — на всі 100 мм.
Користувач, який не враховує цієї особливості, ризикує помилитися з вибором. Замість універсального він отримає портретний об’єктив, який у приміщенні зняти щось, крім великого плану, неможливо. Якщо ви хочете мати в розпорядженні самі класичні 50 мм, то для камер APS-C розумніше вибрати об’єктив 35 мм, а для micro 4/3 – 24 мм.
«Fish-eye» та ширококутні об’єктиви
Об’єктиви “Fish-eye” (фокусна відстань менше 10 мм) мають яскраво виражену дисторсію, що викликає сильні геометричні спотворення кадру. За кількістю простору, що міститься в полі зору, їм немає рівних. Однак згадані спотворення, які залишаються навіть після коригування програмними засобами, роблять роботу з такою оптикою дуже складною.
Надширококутна оптика не відрізняється рекордною світлосилою (найкращі моделі мають показник не вище f/2.8-f/3.5), для неї характерні дисторсія та веньєтування, невисока різкість картинки. Такі об’єктиви купуються під конкретні проекти, і це точно не найкращий вибір новачка.
Ширококутна оптика (від 12 до 35 мм) має самі особливості. Зі збільшенням фокусної відстані їхній вплив на картинку зменшується. Так, 28-міліметрові об’єктиви вже рідко страждають від дисторсії. Якщо вона все-таки помітна, легко правиться в редакторі.
Найпоширеніший приклад широкофокусного об’єктиву – основна камера смартфона. Зазвичай має еквівалент 24 мм. Щоб зрозуміти, чи потрібно таке скло чи ні, достатньо знімати на мобільний телефон.
Область застосування широкофокусної оптики значна: фокусні відстані від 12 до 16 мм використовують для фотографії нічного неба та пейзажної зйомки. ФР від 16 до 24 мм часто використовуються в архітектурній зйомці. Моделі в проміжку від 24 до 35 мм є найбільш універсальними. Підійдуть для стріт-фото та зйомок у приміщенні. Це найкращий варіант об’єктива на кожен день.
Об’єктиви з нормальною фокусною відстанню
Під нормальними прийнято розуміти фокусні відстані від 35 до 90 мм. У категорію входить універсальна оптика, що підходить для зйомки портретів та пейзажів. А перспектива, отримана на зображенні, найближча до сприйняття простору людським зором.
Такі системи мають найкращі оптичні характеристики, тому моделі мають найвищі показники світлосили і різкості. А геометричні спотворення найменш виражені. На ресурсі DXOmark, що займається упорядкуванням рейтингів різної мобільної електроніки, топ позицій займають об’єктиви з «нормальною» фокусною відстанню.
Незважаючи на тавро універсальності, для повсякденних завдань така оптика може бути менш застосовною. Наприклад, діапазон 80-90 мм більше підходить для зйомки портретів. Робота в обмеженому просторі спричинить труднощі.
Найбільш універсальним тут є діапазон від 35 до 60 мм у повнокадровому еквіваленті.
Телеоб’єктиви
Теле-і супертелеоб’єктиви – інструменти дуже вузькопрофільні. Діапазон фокусних відстаней від 90 до 135 мм є ідеальним для портретної зйомки, 150 – 200 мм добре підходять для спортивних заходів. Все, що вище 200, використовується для спортивної репортажної зйомки (коли кореспонденти знаходяться на значній відстані від спортсменів) або для фотополювання.
У мережі можна знайти ролики з нетиповим використанням великих фокусних відстаней. Наприклад, стріт-фото на 400 мм. Але це швидше виняток із правил.
Сильне наближення супертелеоб’єктивів дозволяє спостерігати диких тварин без ризику привернути зайву увагу чи злякати їх.
Через складну конструкцію такі моделі мають значні габарити і ще більший цінник. Він часто перевищує вартість камери і може перевалити за кругленьку суму.
Велика вартість, великі габарити і вузькоспеціалізована спрямованість роблять такі моделі прерогативою фахівців.
Підбиття підсумків
Вибір фокусної відстані дуже важливий на етапі ознайомлення з фотографією. Правильний вибір посилить інтерес до фотомистецтва. А помилка здатна звести нанівець все бажання займатися фотографією.
Однозначна порада у цьому питанні дати неможливо. Все залежить від бажань конкретного користувача: хтось хоче займатися фотополюванням, інших приваблює вулична зйомка, а треті люблять знімати краєвиди. Для кожного сценарію потрібна різна фокусна відстань.
Але спочатку варто придбати щось універсальне (в діапазоні від 28 до 60 мм), що підходить для різних сюжетів. По-перше, таким чином можна краще вивчити себе, свої інтереси та очікування від захоплення фотографією. По-друге, якщо ви зрозумієте, що універсальний ФР не підходить для ваших завдань, такий об’єктив легше продати на вторинному ринку.
Усі приклади значень фокусних відстаней наведені повнокадровому еквіваленті. Щоб отримати актуальні цифри для конкретної камери, потрібно розділити фокусну відстань на кроп-фактор матриці камери. Його значення можна знайти у відповідному пункті характеристик у картці товару.