Лютий, місяць кохання, часто стає місяцем, коли пари роблять наступний крок у своїх стосунках. Одним із таких кроків може стати рішення про спільне управління фінансами. Щоб уникнути непорозуміння, рекомендується заздалегідь домовитися про те, як плануватимуться загальні доходи, витрати та накопичення. Керівник сегменту приватних осіб банку SEB Еліна Калніня виокремлює три моменти, які допоможуть успішно планувати спільні фінанси партнерів.
Відносини двох людей із грошима часто бувають нерівними: припустимо, одному дуже легко зробити будь-яку покупку, а в іншого це викликає лише головний біль. Часто відрізняється рівень доходів. Але спільне управління фінансами зовсім не означає, що всі гроші треба зберігати в одному “гаманці”. Тому найрозумніше кожному залишити свій особистий рахунок, а для спільних витрат відкрити окремий рахунок, на який кожен переказуватиме певну суму.
Визначити пропорції
Щоб управління спільним рахунком було чітким і справедливим, у парі має бути секретів про рівень доходів. Тоді кожен зможе вносити пропорційну суму на рахунок. Розрахувати її можна за простою формулою. Суму своїх доходів поділіть на загальну суму та помножте на 100%. Це буде ваша частка.
Наприклад, якщо ви заробляєте 1400 євро на місяць, а ваш партнер – 1000 євро, то загальний дохід становить 2400 євро. Розділіть свій дохід (1400) на 2400 та помножте отримане число на 100. Виходить 58%. Відповідно частка іншого партнера складе 42%.
Домовитись, які витрати будуть оплачуватись із загального рахунку
Загальні витрати пари можуть включати комунальні платежі, орендну плату, плату за телебачення та інтернет, витрати на харчування та багато іншого. Також можна накопичувати на відпустку, дорожчі покупки в майбутньому або просто створювати “подушку безпеки”.
Визначте суму, яка вам знадобиться, і на основі раніше отриманого відсоткового співвідношення розрахуйте, скільки кожен партнер повинен вносити на загальний рахунок. Для розрахунку треба помножити загальні заплановані витрати на відсоткову частку доходу кожного партнера.
Наприклад, ви та ваш партнер домовляєтеся про загальні витрати у розмірі 1000 євро. З урахуванням розрахунків, зроблених на першому кроці, частка одного партнера у загальному доході становить 42%, а іншого – 58%, відповідно, один партнер вноситиме на загальний рахунок 420 євро, а інший – 580 євро.
Переказ обумовленої суми на рахунок
Щомісяця переказуйте обумовлену суму грошей на окремий рахунок та використовуйте її для покриття запланованих витрат. Для зручності, до цього рахунку можна прив’язати дві платіжні картки, щоб, наприклад, їжу міг купувати кожен із партнерів. Решту доходу можна використовувати для покриття особистих витрат.
Якщо ви не бажаєте створювати спільний рахунок, можна домовитися про те, хто з партнерів за що платитиме. Однак у такому разі партнери ризикують витратити на особисті потреби гроші, які б призначалися для покриття спільних витрат, або навпаки.
Можливо, з першого разу може бути складно точно визначити загальні витрати, тому що ще може бути неясно, скільки електроенергії пари використовуватиме і скільки грошей потрібно на їжу. Проте, якщо протягом якогось часу слідкувати за витратами, це допоможе зрозуміти, скільки грошей треба тримати на загальному рахунку. Для зручності спочатку можна округляти заплановані витрати нагору, але намагатися не перевищувати ці суми.
Щоб спільне управління фінансами було успішним, важливо відверто поговорити та узгодити план, оскільки від цього залежатиме не лише особиста фінансова стабільність кожного партнера, а й загальна фінансова стабільність пари.
.