Дослідники працюють над створенням екологічних двигунів для літаків. Наскільки реальні водневі та електричні літаки у Німеччині?
Екологічні перельоти: як Німеччина розробляє авіацію майбутнього
Улюблений засіб пересування німців – автомобіль. Майже кожен у Німеччині має автомобіль. Не дивно, що у питанні пересування все крутиться довкола шкідливих для клімату двигунів внутрішнього згоряння. П'ята частина викидів газів у Німеччині посідає такі двигуни. Щоб досягти кліматичних цілей, найближчими роками викиди парникових газів мають знизитися. Але може статися протилежне, причому не тільки на землі, а й у повітрі, тому важливо мати альтернативу – екологічні перельоти.
Є все: від повітряного таксі до електровертольотів
Компанія Airbus Helicopters працює над електричними гелікоптерами в Донауверті, а в Оберпфаффенхофені з наступного року розпочнуться випробування повітряних таксі. У Мюнхені стартап розробляє легені батареї для літаків. А в Котбусі (Бранденбург), за підтримки уряду, дослідницький центр Chesco з 2025 року випробовуватиме гібридно-електричні приводи – «навіть якщо вони годяться тільки для управління невеликими літаками», – каже керуючий директор Хайко Вітте.
Хто і де використовуватиме екологічні перельоти
У Німеччині компанія DHL іноді відправляє пошту на дванадцяти вантажних електролітаках. Акумуляторні літаки пролітають до 800 км. Канада, наприклад, використовуватиме їх для екологічних перельотів у віддалені міста та села. У Німеччині інфраструктура розвинена краще, необхідність таких рейсів невелика. Однак компанія Evia Aero працює над створенням мережі польотів для відрядження. Після пандемії коронавірусу зустрічі часто проводяться в онлайні. А якщо й потрібно їхати, компанії хочуть, щоб співробітник відстань менше ніж 500 км проїжджав поїздом. Аеропорти в німецьких містах можна використовувати для зв'язку між діловими центрами та містами, куди не ходять поїзди. Експерти очікують, що перші екологічні літаки з'являться серед німецького транспорту 2035 року.
Акумулятори, водень чи екологічний парафін – що переможе?
За даними Німецького аерокосмічного центру, літаки на акумуляторах надто важкі і пролітають не більше 200 км, і в них поміститься 10 людей. Цього не вистачить навіть для рейсу між Гамбургом та Бременом. У майбутньому частка легких матеріалів для виробництва акумуляторів зростатиме.
Через 5–10 років альтернативний літак має бути здатним пролітати відстань у 500 км та перевозити до 20 осіб. Тоді стане можливим переліт з Гамбурга до Франкфурта-на-Майні. Залишається проблема – заряджання. «Електроенергію в аеропортах вистачає лише на освітлення та опалення в терміналах», – каже експерт галузі Крузе. Його компанія уклала контракти з аеропортами на інвестиції у фотоелектричні системи, акумуляторні батареї та зарядну інфраструктуру. Надлишки електроенергії продаватимуться місцевим компаніям.
Перевага водню – легкість. Проблема – зберігання та перевезення. Чи буде він далі у лідерах – залежить від швидкості розвитку акумуляторів.
Третя можлива технологія – SAF (Sustainable Aviation Fuel). Це низьковуглецева альтернатива нафти та природному газу. Паливо виготовляється з сільськогосподарських відходів, біомаси та кулінарного жиру. Перевага: можна продовжувати використовувати сучасні двигуни. Акумулятори та водень безпечніші для екології, але SAF є єдиною альтернативою викопного палива на далекі рейси.
Коли чекати на екологічні перельоти?
Чи зможе мрія про «зелену» авіацію реалізуватися, поки неясно. Принаймні розробка екологічного парафіну та водню в процесі: «У результаті все залежатиме від розміру та класу продуктивності літака. Для далеких перельотів у найближчому майбутньому намагатимемося замінити викопне паливо. Поки що ми не можемо досягти ефективності за допомогою альтернативних двигунів», – каже Вітте.
Найближчим часом екологічними стануть лише короткі рейси, які замінять подорожі на машинах та поїздах. Але після пандемії коронавірусу попит на короткі рейси знизився. Екологічні рейси можуть коштувати дорожче. Можливо, інженерам доведеться вигадати щось ще, щоб зробити кліматично безпечні польоти в Німеччині вигідними.