Німецький стартап Ambartec знайшов спосіб відродити забутий винахід східнонімецьких інженерів і перетворити його на реальну альтернативу дорогим водневим трубопроводам. Він має потенціал замінити традиційні трубопроводи та зробити водень доступним для всіх.
Інженери Ambartec знайшли спосіб зберігати водень у залізі
У Дрездені інженери Ambartec AG розробили систему, яка дозволяє безпечно і дешево транспортувати водень не в балонах високого тиску, а у вигляді залізних гранул.
Водень хімічно утримується всередині та вивільняється лише за потреби.
Ця ідея не нова – вона бере свій початок з досліджень Німецького інституту палива у Фрайберзі, які проводилися ще в 1960-х роках. Тоді вчені з НДР експериментували з додаванням водню в залізо, але їхні розробки були забуті.
Десятиліттями пізніше інженери Матіас Рудлофф і Уве Паль знайшли старі архівні записи та вирішили вивести технологію на промисловий рівень. Так з’явився стартап Ambartec, який став одним із найбільш обговорюваних проектів в німецькій енергетиці.
Як працює технологія Ambartec
Суть методу проста: залізо виступає «переносником» водню. Коли він реагує з водою, він окислюється, вивільняючи водень, який можна використовувати для виробництва електроенергії або промислових потреб. Після цього залізо повертається назад на переробку, де воно знову відновлюється за допомогою водню.
Один цикл можна повторити до 5000 разів, що робить систему стабільною та економічною.
Крім того, технологія не потребує високого тиску та спеціальних дозволів на транспортування. За словами генерального директора Ambartec Матіаса Рудлоффа, такі контейнери не підпадають під суворі норми Закону про захист викидів (Bundes-Immissionsschutzgesetz) і можуть вільно використовуватися компаніями по всій Європі.
«Ми постачаємо водень у контейнерах без тиску. Це безпечно, просто та економічно». Рудлофф зазначає.
Екологічно, безпечно та вигідно
У нормальних умовах зберігання водню здійснюється за допомогою сталевих балонів під тиском 300 бар. Ambartec має більш високу щільність зберігання: 1000 літрів залізних гранул виробляють до 90 кг водню. Це робить транспортування більш компактним і безпечним, а також знижує витрати на логістику.
Компанія вже отримала фінансування від ЄС та уряду Саксонії – понад 4 млн євро в рамках програми FuE-Verbundprojektförderung 2021–2027. Спільно з Технічним університетом Фрайберга (TU Bergakademie Freiberg) інженери планують розробити систему, яка зможе зберігати 800 кг водню в одній установці.
Метою є будівництво першої в Європі станції зберігання водню до 2026 року у Фрайберзі (Саксонія).
Технологія Ambartec може використовуватися не тільки на транспорті, але і в стаціонарних електростанціях. Залізні гранули можуть замінити дорогі літій-іонні акумулятори, особливо на великих електростанціях.
Компанія вже тестує комбіновану систему на основі твердотільних паливних елементів (SOEC/SOFC).
Він може виробляти водень, коли є надлишок енергії, і перетворювати його назад в електрику в години пік. За підрахунками Ambartec, при потужності понад 1 мегават-годину такі установки дешевші за традиційні акумулятори.
Прорив Ambartec або ілюзорна утопія
Німеччина активно розвиває так зване водневе ядро - H2-Kernetz, мережу майбутніх трубопроводів для постачання водню в промисловість. Але проект рухається повільно і не включає малий бізнес.
За словами Рудлоффа, саме тут Ambartec бачить свої можливості:
“Наша технологія дозволяє доставляти водень без складних дозволів і величезних інвестицій. Чим дешевша буде логістика, тим швидше розвиватиметься воднева економіка”.
У лютому 2025 року компанія підписала меморандум про співпрацю з промисловим концерном Purem by Eberspächer. Партнерство спрямоване на підготовку масового виробництва контейнерів, в яких буде транспортуватися водень.
Кожен контейнер вміщує десять баків із залізними окатишами. До 2028 року Ambartec планує продавати сотні таких контейнерів на рік, доставляючи їх по всій Європі.
Ambartec проти кризи галузі
У той час як стартап робить ставку на інновації, сама німецька воднева промисловість занепадає. Такі компанії, як Salzgitter AG, відкладають перехід на водень через високу вартість.
“Німеччині потрібен реальний поштовх для розвитку водневої економіки. І, можливо, це почнеться не з державних мегапроектів, а з маленьких гранул заліза з Дрездена”, – підсумував Рудлофф.
Однак аналітики відзначають, що розробка Ambartec може вирішити одну з ключових проблем – транспортування водню без ризику і витрат.






















