Багато німецьких міст десятиліттями жили за рахунок автовиробників. Однак зараз залежність від цієї галузі стала їхньою слабкою стороною. Через падіння продажів і перехід на електромобілі автогіганти скорочують виробництвоа з ним і податкові надходження, які раніше наповнювали міські бюджети, повідомляє tagesschau.de.
Schwäbisch Gmünd знову в боргах
Фінансове становище міста різко погіршилося. Незважаючи на те, що за десять років борг вдалося скоротити зі 100 до 60 млн євро, до 2026 року він знову перевищить попередній рівень. Основна причина – обвал податків з підприємств.
Раніше автомобільна промисловість забезпечувала до половини всіх доходів від податку на прибуток підприємств (Gewerbesteuer). Зараз лише близько п’яти відсотків. «Ніхто не знає, куди рухається галузь. Тому ми намагаємося розвивати інші сфери економіки»– каже міський скарбник Рене Бантель.
Проте ефект від диверсифікації поки що мінімальний. Економіка регіону все ще залежить від автозаводів та їх постачальників.
Залежність, від якої неможливо втекти
Згідно з дослідженням Інституту німецької економіки в Кельні (IW Köln), 116 із 400 німецьких округів і міст безпосередньо залежать від автомобільної промисловості. У ньому зайнято майже 860 тис. осіб, що становить близько 73% усіх працівників, пов'язаних з виробництвом.
Більшість цих працівників у Саарі, Баварії, Баден-Вюртемберзі та Нижній Саксонії. Саме ці регіони першими відчувають на собі наслідки кризи – від звільнень на підприємствах до падіння місцевих податкових надходжень.
Раштатт втрачає мільйони євро
У місті Раштатт, де розташований завод Mercedes-Benz, залежність особливо сильна. Донедавна 85 відсотків усіх податків на прибуток надходило від автомобільної промисловості. Зараз ситуація кардинально змінилася: якщо раніше бюджет отримував близько 90 млн євро на рік, то у 2025 році – лише 20 мільйонів.
«Це катастрофічне падіння»визнає мер Моніка Мюллер (SPD). Місто вже готує програму економії: під загрозою закриття знаходиться Музей сучасного мистецтва, заморожені великі будівельні проекти.
Мешканці реагують тривожно. За словами Мюллера, громадяни стали обережніше витрачати гроші і рідше вирішуються на покупку житла. “Ми чекаємо від уряду чітких рішень про те, які галузі будуть підтримуватися. Одних зустрічей уже недостатньо”.– наголошує вона.
Автомобільна криза загрожує робочим місцям
У Швебіш-Гмюнді кожен четвертий житель працює в автомобільному секторі. Найбільшим роботодавцем є концерн Bosch, де працює близько 3600 осіб. До 2030 року компанія планує скоротити половину робочих місць у своїх автомобільних підрозділах.
Начальник управління економічного розвитку Олександр Гролл попереджає: це тільки початок. «Закриються не тільки заводи. Підрядники, торгівля, готелі, кафе постраждають. Якщо Bosch піде, ми можемо втратити до 3000 робочих місць».каже він.
Що міста втрачають:
- мінус податки на прибуток корпорацій (Gewerbesteuer);
- зменшення надходжень доходів через зростання безробіття;
- збільшення муніципальних боргів;
- скорочення соціальних витрат і підвищення тарифів;
- зниження споживчої активності серед населення.
Менший дохід означає менше можливостей
Кожна втрата роботи означає зменшення податку на прибуток, пояснює скарбник Бантел. З кожного євро, який жителі сплачують у вигляді податку на прибуток, 15 центів надходить до міської скарбниці. «Коли люди втрачають роботу, ці гроші просто зникають».
Для мешканців це означає одне – подальше зростання плати та здешевлення послуг. Такі родини, як Корас, уже змушені заощаджувати гроші, а попереду ще важчі часи.