Чи збираєтеся відкрити малий бізнес з нуля? З чого почати і як досягти успіху.
Як би ви не готувалися ретельно відкрити бізнес, майже напевно щось піде не за планом. Щоб не прогоріти, вам доведеться швидко адаптуватися до мінливих обставин.
Найважливіша частина розробки бізнес-плану – поглиблене вивчення регіонального ринку та демографічних характеристик потенційної клієнтури. Цей процес включає проведення опитувань, організацію фокус-груп, SEO-аналіз, збір і аналіз публічних даних.
Такі завдання, як вибір назви для компанії та створення логотипу, звичайно, є важливими на етапі запуску бізнесу. Але як щодо менш очевидних, але не менш важливих кроків? Чи то визначення бізнес-структури, чи ретельна розробка маркетингової стратегії — зазвичай потрібно набагато більше зусиль на старті, ніж припускає підприємець-новачок. Замість того, щоб гаяти час і гадати, з чого почати свій бізнес, дотримуйтесь цієї перевіреної покрокової інструкції. Вона допоможе втілити вашу бізнес-мрію в успішне підприємство у найкоротші терміни.
1. Детально пропрацюйте бізнес-ідею
Плануючи запуск бізнесу з нуля, ви, можливо, вже визначили, що продаватимете в інтернеті, або принаймні маєте уявлення про ринок, на який хочете вийти. Проведіть онлайн-дослідження компаній, які представляють вибрану галузь. З’ясуйте, чим приваблюють покупця нинішні бренди-лідери і подумайте над тим, як їх перевершити. Якщо ви можете запропонувати ринку те, чого немає в інших компаній (або те саме, тільки дешевше і/або швидше), вважайте свою ідею перспективною і переходьте до бізнес-планування.
Визначте своє “навіщо”
Гленн Гутек, гендиректор компанії Awake Consulting & Coaching, дає пораду стартаперам: “Добре б розуміти, навіщо ви запускаєте свій бізнес. У цьому процесі слід розмежовувати, чи є бізнес особистим цілям чи цілям ринку. Якщо мета — задоволення потреб ринку, масштаб підприємства завжди буде більшим, ніж у бізнесу, створюваного задоволення особистих потреб”.
Розгляньте можливість франчайзингу
Ще один варіант — відкрити бізнес із франшизи. У цьому випадку концепція, бренд та бізнес-модель вже будуть розроблені; все, що вам потрібно, – знайти відповідне місце та кошти для фінансування діяльності.
Підберіть вдалу назву для компанії
Незалежно від вибраного варіанта назви, вкрай важливо розуміти, який посил у нього вкладається. Стефані Десольньє, власниця компанії Business by Dezign, колишній операційний директор і куратор програм з жіночого бізнесу в Covation Center, попереджає: не варто приступати до розробки бізнес-плану та “мозкового штурму” з пошуку назви компанії, доки не буде визначено цінність бізнес-ідеї .
Визначтеся з цільовою аудиторією
За словами Десольньє, підприємець-новачок зазвичай поспішає із запуском бізнесу, не приділивши достатньо часу роздумам про те, хто будуть його клієнти і чи захочуть вони купувати його продукти чи послуги.
“Потрібно чітко відповісти на запитання: чому ви хочете працювати саме з цими клієнтами — чи рухає вами прагнення полегшити їхнє життя? – Каже Десольньє. — Чи вам подобається створювати витвори мистецтва, щоб прикрасити побут ваших клієнтів? Відповіді на ці питання допоможуть визначити бізнес-місію. Ви повинні точно знати, яку цінність надаватимете людям і як зможете донести її таким чином, щоб вони були готові платити”.
Порада: Щоб довести до досконалості свою бізнес-ідею, почніть із “навіщо”, визначте цільову аудиторію та придумайте виразну назву компанії.
На етапі обмірковування бізнес-ідеї необхідно опрацювати ключові деталі. Якщо затіяний бізнес вас не захоплює або ваші авторські твори не мають попиту, варто підшукати інший напрямок діяльності.
2. Напишіть бізнес-план
Як тільки у вас з’явиться обґрунтована та детально опрацьована бізнес-ідея, поставте собі ще кілька важливих питань:
- Яким є призначення мого бізнесу?
- Кому я продаватиму?
- Які мої кінцеві цілі?
- Як фінансуватиму стартові витрати?
Відповіді на ці питання мають відобразитися у продуманому бізнес-плані.
Багато помилок робляться підприємцями-новачками, які беруться до справи, не обміркувавши базові аспекти свого бізнесу. Пам’ятайте, що ви повинні спиратися на певну клієнтську базу. Хто купуватиме продукт чи послугу? Якщо не зможете знайти доказів корисності своєї ідеї, який сенс у її втіленні?
Проведіть дослідження ринку
Ретельно вивчіть регіональний ринок та демографічні характеристики потенційної клієнтури. Це найважливіша частина розробки бізнес-плану, яка включає:
- проведення опитувань;
- організацію фокус-груп;
- SEO-аналіз;
- збір та аналіз публічних даних.
Моніторинг ринку допоможе зрозуміти цільового клієнта — його потреби, переваги та поведінку, а також обрану галузь та конкурентів. Провідні представники малого бізнесу рекомендують збирати демографічну інформацію та проводити аналіз конкурентів, щоб краще зрозуміти нішові можливості та обмеження.
Лідери на ринку малі підприємства пропонують товари або послуги, які вигідно відрізняються від продукції конкурентів. Це значно впливає на конкурентне середовище і дозволяє компаніям донести до потенційних клієнтів унікальну цінність свого бренду.
Продумайте стратегію виходу із бізнесу
При складанні бізнес-плану не зайвим буде виробити стратегію виходу із бізнесу. Уявлення про процедуру завершення діяльності дозволить впевненіше дивитися у майбутнє.
“Занадто підприємці-початківці настільки натхненні своїм бізнесом і настільки впевнені, що всі і скрізь будуть їх клієнтами, що приділяють дуже мало часу, якщо взагалі приділяють, плану виходу з бізнесу”, – говорить Джош Толлі, гендиректор Shyft Capital і Kavana.
“Коли ви сідаєте у літак, що перше вам показують? Як із нього зійти. Коли приходьте до кіно, що демонструють перед початком сеансу? Де є виходи. У перші дні відвідування дитячого садка всіх дітей вибудовують у шеренгу і вчать пожежною тривозою виходити з будівлі, — нагадує Толлі. — Занадто часто я був свідком того, як керівники компаній не мали трьох чи чотирьох наперед визначених шляхів виходу. Це призводило до зниження вартості компанії та навіть до руйнування сімейних відносин”.
Бізнес-план допомагає зрозуміти, куди рухається компанія, як вона долатиме можливі труднощі і що потрібно для її підтримки.
3. Оцініть свої фінанси
Старт будь-якого бізнесу має свою ціну, тому необхідно заздалегідь знати, як покрити витрати. Чи є у вас кошти для фінансування нового бізнесу чи доведеться їх позичати? Якщо плануєте залишити нинішню роботу, щоб відкрити бізнес з нуля, чи вистачить коштів, щоб утримувати себе, доки не отримаєте прибутку? Найкраще з’ясувати, якою буде сума ваших витрат на початковому етапі.
Багато молодих компаній зазнають невдачі, тому що у них закінчуються гроші, перш ніж вони починають приносити прибуток. Не варто завищувати суму стартового капіталу, оскільки не можна чекати від бізнесу моментальної віддачі. Від моменту його запуску до отримання стабільного прибутку має пройти період становлення.
Проведіть аналіз беззбитковості
Один із способів визначити, скільки грошей знадобиться для бізнес-старту — проведення аналізу беззбитковості. Це важливий крок фінансового планування, який допомагає власникам бізнесу з’ясувати, коли їхня компанія, продукт чи послуга стануть прибутковими.
Формула проста:
Постійні витрати ÷ (Середня ціна – Змінні витрати) = Точка беззбитковості.
Кожен підприємець повинен використовувати цю формулу як інструмент, що інформує про мінімальні бізнес-показники, досягнення яких дозволить уникнути збитків. Крім того, вона допомагає зрозуміти, звідки береться прибуток, щоб на основі цих даних встановити виробничі завдання.
Ось три найбільш поширені причини для аналізу беззбитковості:
- Визначення рентабельності. У цьому найбільше має бути зацікавлений кожен власник бізнесу. Запитайте себе: скільки прибутку мені потрібно отримати, щоб покрити всі витрати? Які продукти чи послуги приносять прибуток, а які продаються на збиток?
- Встановлення ціни на продукт чи послугу. У більшості компаній ціноутворення формується на основі вартості виробництва власного продукту та цін на продукцію конкурентів. Запитайте себе: якими є ваші постійні витрати, змінні витрати та загальна вартість? яка вартість будь-яких фізичних товарів? яка вартість робочої сили?
- Аналіз даних. Які обсяги товарів чи послуг ви маєте продавати, щоб отримувати прибуток? Запитайте себе: як зменшити загальні постійні витрати? Як скоротити змінні витрати на одиницю продукції? Як підвищити рівень продажів?
Слідкуйте за витратами
Не переплачуйте на стадії відкриття та становлення підприємства. Виділіть види покупок, що мають сенс для бізнесу, та уникайте перевитрати коштів на дороге сучасне обладнання, яке не допоможе досягти поставлених бізнес-цілей. Контролювання бізнес-витрат допоможе не відхилитися від наміченого курсу.
“Багато підприємців-початківців витрачають гроші на непотрібні речі”, – говорить Жан Палдан, засновник і гендиректор Rare Form New Media. — Ми працювали зі стартапом, у якому було два співробітники, при цьому було витрачено величезну суму на офісне приміщення, в якому могло б поміститися 20 осіб. Крім того, для цього бізнес-проекту було орендовано професійний принтер високого класу, який більше підходив для команди зі 100 осіб; він мав картки-ключі для відстеження того, хто і коли друкує. На початку витрачайте якнайменше і тільки на те, що необхідно для зростання та успіху бізнесу. Розкіш може собі дозволити проект, що вже відбувся”.
Розгляньте варіанти фінансування
Стартовий капітал для бізнесу можна отримати із різних джерел. Вибір оптимального способу бізнес-фінансування залежить від кількох факторів, включаючи кредитоспроможність підприємця, обсяг необхідної суми та доступні джерела капіталу.
Розглянемо найпоширеніші варіанти фінансування:
- Бізнес кредити. Якщо вам потрібна фінансова допомога, комерційний банківський кредит — хороша відправна точка, хоча отримати позикові кошти часто непросто. Держава сьогодні підтримує малий та середній бізнес, надаючи можливість отримати гарантію за кредитом, оформити пільговий кредит чи взяти обладнання у лізинг на спеціальних умовах.
- Бізнес грантів. Бізнес-гранти схожі на кредити; проте їх не треба повертати. Гранти зазвичай видаються на конкурентній основі. Щоб опинитися у списках кандидатів на отримання гранту, бізнес має відповідати певним вимогам. Прагнучи стати власником цього джерела фінансування, шукайте гранти, які є специфічними для вашої ситуації. Перегляньте такі варіанти, як гранти для бізнесу з нуля, гранти для жінок-підприємців, урядові гранти.
- Інвестиції. Стартапи, які потребують значного фінансування на початковому етапі, намагаються залучити інвесторів. Це дозволяє компанії-початківця отримати до декількох десятків або мільйонів рублів. Однією з умов такого правочину може бути безпосередня участь інвесторів в управлінні бізнесом.
- Краудфандінг. В якості альтернативи можете запустити кампанію краудфандингу для залучення невеликих грошових сум від кількох прихильників. В останні роки краудфандінг допоміг багатьом компаніям. З’явилися десятки надійних краудфандингових платформ, призначених для різних видів бізнесу.
Виберіть, де відкрити рахунок для бізнесу
Кожен банк намагається залучити підприємців-початківців, щоб вони відкрили рахунок для бізнесу саме у них, але між різними банками може бути величезна різниця. Правильний вибір банку може зберегти багато нервів та грошей.
Ось деякі критерії, за якими можна порівнювати пропозиції банків:
- комісія за перекази на рахунки фізосіб та юросіб;
- комісія за зняття готівки;
- комісія за поповнення рахунку готівкою або переказом з іншого рахунку;
- репутація та клієнтоорієнтованість банку.
4. Визначте форму бізнес-реєстрації
Перш ніж запускати свою справу, необхідно подбати про відповідну форму реєстрації бізнес-одиниці. Якщо при виборі форми бізнес-реєстрації ви зазнаєте труднощів, зверніться за допомогою до кваліфікованого консультанта з правових питань.
5. Отримайте дозвільні документи
У деяких випадках недостатньо просто зареєструватися як ТОВ чи ПП. Окремі види бізнесу потребують отримання спеціальних ліцензій. Перед тим, як надати дозвіл на право ведення бізнесу, компетентне відомство перевірить компанію на відповідність вимогам безпеки.
Для того, щоб запросити ліцензію, необхідно виконати такі дії:
- заповнити заяву в електронному чи паперовому вигляді;
- зібрати копії необхідних документів;
- внести оплату державного мита (можна за допомогою системи онлайн-банкінгу);
- подати документи в електронній/паперовій формі.
Важливо: ліцензія зберігається не у вигляді паперового документа, а у формі запису у реєстрі.
Правила подання звітності
Підприємцю-новачкові слід знати, як обробляються звітні документи. Більшість сучасних компаній здають в електронному вигляді. Для коректного оформлення документації необхідно наперед подбати про придбання цифрового підпису. Процес подання електронних документів здійснюється через особистий кабінет на сайті органу держпослуг або за допомогою оператора електронного обігу документів, з яким потрібно укласти договір.
Якщо ви збираєтеся займатися торгівлею товарами, які підлягають обов’язковому маркуванню, обов’язково вивчіть електронний документообіг. Тільки з його допомогою можна буде ефективно відстежити маршрут “виробник – кінцевий продавець” в режимі он-лайн.
6. Створіть міцну команду
Якщо не плануєте працювати одноосібно, займіться підбором команди, яка здатна зрушити компанію з мертвої точки. Джо Завадський, гендиректор і засновник MediaMath, вважає, що підприємці повинні приділяти “людському” елементу бізнесу не менше уваги, ніж продукту.
“Ваш продукт створюється людьми”, – каже Завадський. — Визначення команди, яка бере участь у запуску компанії, виявлення прогалин у штаті та розуміння того, як і коли ви їх заповнюватимете, має бути пріоритетом. З’ясувати, як команда працюватиме разом… не менш важливо. Розподіл посад та відповідальності, поділ праці, способи зворотного зв’язку чи спільної роботи, коли не всі знаходяться в одній кімнаті, позбавлять вас багатьох головних болів у майбутньому”.
7. Знайдіть надійних постачальників товарів та послуг
Управління бізнесом може виявитися непосильним завданням. Не виключено, що навіть за наявності відмінної команди вам не вдасться обійтися своїми силами. Ось тут і повинні прийти на допомогу сторонні постачальники. Компанії у всіх галузях, від HR-агентств до ділових телефонних систем, створені для того, щоб співпрацювати з вами та допомагати ефективніше керувати бізнесом.
Однак при пошуку В2В-партнерів доведеться виявляти вибірковість. Залучені до співпраці компанії матимуть доступ до життєво важливих та потенційно конфіденційних бізнес-даних, тому необхідно знайти тих, кому ви зможете довіряти. Експерти з вибору ділових партнерів рекомендують розпитати потенційних постачальників про їхній досвід роботи у вашій галузі, результати взаємодії з нинішніми клієнтами та про те, якого зростання вони допомогли досягти колишнім клієнтам.
Не всі підприємства потребують великої кількості постачальників, але можна виділити загальні продукти та послуги, які потрібні практично кожному бізнесу. Розглянемо партнерські функції, необхідні компаніям будь-якого типу:
- Прийом платежів від клієнтів: Пропонуючи декілька варіантів оплати, ви зможете здійснити продаж у будь-якому зручному для цільового споживача форматі. Потрібно лише порівняти умови постачальників послуг з обробки кредитних карток та вибрати того, хто запропонує тарифи, найбільш вигідні для вашого типу бізнесу.
- Управління фінансами: Багато підприємців на початку діяльності самостійно ведуть бухгалтерський облік, але на етапі зростання бізнесу можна заощадити особистий час, найнявши бухгалтера або уклавши договір з відповідним постачальником програмного забезпечення для бухгалтерського обліку.
8. Брендуйте та рекламуйте себе
Перш ніж почати продавати будь-який продукт чи послугу, вам потрібно побудувати свій бренд і залучити людей, які чекають на низький старт відкриття вашого закладу. Ось ефективні способи брендингу та реклами:
- Корпоративний сайт. Набути необхідної репутації в інтернеті допоможе створення сайту компанії. Багато клієнтів шукають бізнес-інформацію у віртуальному просторі і корпоративний сайт може стати цифровим підтвердженням існування бізнесу. Крім того, онлайн-присутність – відмінний спосіб взаємодії з поточними та потенційними клієнтами.
- Соціальні медіа. Використовуйте соцмережі як джерело інформації про свій новий бізнес та рекламний інструмент для пропозиції купонів та знижок передплатникам. Вибір найбільш відповідних платформ соціальних мереж залежить від вашої цільової аудиторії.
- CRM. Найкращі програмні рішення CRM дозволять вам зберігати дані про клієнтів, що допоможе оптимізувати бізнес-просування на ринку. Продумана маркетингова кампанія електронною поштою може створити дива у залученні клієнтів та спілкуванні з цільовою аудиторією. Щоб досягти успіху, вам необхідно скласти список контактів для маркетингу електронною поштою.
- Логотип. Створіть логотип, який допоможе людям легко ідентифікувати ваш бренд, і будьте послідовні у використанні на всіх онлайн-платформах.
Крім того, постійно оновлюйте свої онлайн ресурси актуальним та цікавим контентом про ваш бізнес та галузь. За словами Рутан Боуен, директора з маркетингу EastCamp Creative, багато стартапів неправильно ставляться до своїх онлайн активів.
”Проблема у тому, що вони розглядають корпоративний сайт як витрати, а не як інвестиції”, — пояснює Боуен. — У сьогоднішню цифрову епоху це величезна помилка. Власники малого бізнесу, які розуміють, наскільки важливо мати належну присутність в інтернеті, зможуть успішно розпочати свій шлях”.
Створення маркетингового плану, не обмеженого рамками запуску бізнесу, має значення для залучення клієнтів шляхом постійного поширення інформації про ваше підприємство. Цей процес, особливо на старті, так само важливий, як і надання якісного продукту чи послуги.
Використовуйте інструменти інтернет-маркетингу для залучення клієнтів
Недостатньо створити красивий сайт чи бізнес-профіль у соціальних мережах. Якщо не залучати на них цільову аудиторію, про ваш бізнес ніхто не дізнається.
Один із найпопулярніших рекламних інструментів у Google — це Google Ads (ми нещодавно писали про те, скільки коштує реклама в Google Ads). Але також можна спробувати SEO-просування, контент-маркетинг, рекламу в Facebook/Instagram або співпрацю з блогерами.
9. Розвивайте бізнес
Відкрити бізнес і зробити перші продажі – це лише початок вашого підприємницького шляху. Щоб отримувати прибуток та залишатися на плаву, потрібно розвивати бізнес. Це вимагатиме часу та зусиль, зате ви отримаєте максимальну віддачу від своєї справи.
Співпраця з відомими брендами у вашій галузі — чудовий спосіб досягти процвітання бізнесу. Зверніться до представників інших компаній та попросіть їх про просування свого бренду в обмін на безкоштовний зразок продукту або надання безоплатної послуги. Працюйте із благодійними організаціями. Не шкодуйте часу та товарних ресурсів заради того, щоб заявити про себе.
Як би ви не готувалися до відкриття бізнесу, майже напевно щось піде не за планом. Щоб не прогоріти, доведеться швидко адаптуватися до мінливих обставин.
“Будьте готові до корекції поведінки, – радить Стефані Мюррей, фундаторка компанії Fiddlestix Party + Supply. — Є такий армійський афоризм: План працює до першого контакту з ворогом. Можна мати геніальний план, але як він почне втілюватися, обставини зміняться. Ви повинні бути готові швидко адаптуватися до цих змін і вирішувати проблеми, що виникають. Ваша цінність як підприємця таки полягає в умінні вирішувати проблеми, чи стосуються вони внутрішньоорганізаційних питань, товарів чи послуг, покликаних допомагати іншим людям”.
Як відкрити бізнес — питання, що часто ставиться
Чи можна відкрити бізнес без стартового капіталу?
Можете готуватись до запуску бізнесу, не маючи стартових коштів. Працюйте над бізнес-ідеєю, використовуючи весь арсенал своїх навичок, щоб запропонувати ринку щось інноваційне та корисне. Продумуючи стратегію нового бізнесу, не йдіть відразу з колишньої роботи, щоб знизити фінансовий ризик.
Після розробки ідеї перед розробкою бізнес-плану починайте шукати джерела фінансування. Можете залучити гроші за допомогою інвестицій, зацікавивши своєю ідеєю великих спонсорів, або поступово відкладайте певну суму із місячного заробітку, щоб використати ці кошти на запуск компанії. Ще один шлях фінансової підтримки бізнес-проекту – краудсорсингові платформи. Зрештою, розгляньте варіант отримання кредиту у банку або попросити у близьких людей.
Який бізнес найлегше відкрити з нуля?
Найпростіше запустити такий бізнес, який майже не потребує початкових фінансових вкладень та володіння великою базою даних. Один із найбільш підходящих варіантів у цьому відношенні – дропшиппінг-компанія.
Дропшипінг не вимагає управління запасами, що позбавляє необхідності їх купувати, зберігати та відстежувати. За вашим розпорядженням замовлення клієнтів виконуватиме інша компанія. Вона керуватиме запасами, упаковуватиме товари та надсилатиме замовлення споживачам. Спершу можете створити інтернет-магазин, вибравши товари з каталогу, доступного через партнерів.
Коли найкраще запускати бізнес?
Кожна людина вирішує сама, коли слід зайнятися підприємницькою діяльністю. Насамперед, у вас має бути достатньо часу для запуску своєї справи. Якщо ви маєте намір пропонувати сезонні продукти або послугу, слід стартувати за три місяці до “гарячого” сезону. Якщо діяльність компанії не пов’язана з певним часом року, її можна запустити навесні чи восени. Грудень – найнепопулярніший місяць для бізнес-старті: багато підприємців вважають за краще реєструватися в новому фінансовому році, який у нашій країні починається 1 січня.