Міністр закордонних справ все ще перебуває в Азії, а вдома в урядовому альянсі розгоряються суперечливі дебати. Як Німеччина має поводитися з Китаєм у майбутньому?
Суперечка у світлофорній коаліції щодо майбутньої стратегії Китаю
У світлофорній коаліції розгорілася відкрита суперечка про майбутній курс щодо Китаю. “Зелені” розкритикували стратегічний документ консервативного крила СДПН, в якому воно застерігає від “антикитайської” стратегії. Заступник лідера партії зелених Андреас Аудретш заявив в інтерв’ю Deutsche Presse-Agentur: “Китай є партнером, конкурентом і системним суперником одночасно – визнання цього є основою серйозної китайської політики”. У деяких частинах СДПН це, здається, ще не прийшло». Відмова бачити реальність, сказав він, поставила Німеччину та Європу у небезпечну залежність від Росії. «Було б недбало повторювати ці історично невірні рішення зараз у політиці Китаю».
Думки
Віце-президент Бундестагу Катрін Герінг-Екардт відреагувала аналогічно: «Мене непокоїть, що СДПН, очевидно, нічому не навчилася у своїй фатальній для Німеччини політиці щодо Росії. Я застерігаю від того, щоб вести нашу країну до наступної залежності», – заявила Зелена в інтерв’ю газеті Welt am Sonntag. Коли йдеться про Китай як про важливого торгового партнера, необхідно керуватися наступним: Співпраця – так, залежність – ні. «Знову ставити себе у залежність від авторитарних сил із відкритими очима – це протилежність прагматизму».
Державний секретар з економічних питань Франциска Брантнер, також «зелена», заявила агентству dpa: «Ми повинні мінімізувати ризики економічної залежності щодо Китаю. Ми зацікавлені у зниженні ризиків, а не у знятті залежності. Я також не знаю нікого, хто серйозно закликав би до повного роз’єднання наших економік». За його словами, надійні постачання енергоносіїв та сировини, а також стійкі ланцюжки поставок відіграють центральну роль у розміщенні бізнесу.
СДПН – політика щодо Китаю
Основою цих заяв послужив стратегічний документ Seeheimer Kreis, консервативного крила СДПН. Група закликає до прагматичної політики щодо Китаю. Водночас у документі критикуються міністр закордонних справ Анналена Бербок та міністр економіки Роберт Хабек (обидва – «зелені»). На думку Seeheimer Kreis, щодо Китаю не має бути «одномірної німецької зовнішньої та економічної політики». В даний час федеральний уряд працює над новою стратегією щодо Китаю.
Директор парламентської групи «зелених» у Бундестазі Ірені Міхаліч сказала в інтерв’ю газеті Redaktionsnetzwerk Deutschland (субота), що вона рада тому, що міністр закордонних справ не роз’їжджає без сміливості та профілю, «а чітко формулює наші інтереси та цінності». “Тільки так працює партнерство на рівні очей”.
Брантнер сказав, що німецька економіка має бути стійкішою. «Для цього ми звертаємось до світу, диверсифікуємо наше енергопостачання, просуваємо торгові угоди та наповнюємо життям сировинні партнерства. Мені незрозуміло, чому частина СДПН тепер, схоже, хоче згорнути із цього загального курсу».
У стратегічному документі Зеєхайма Китай, завдяки своїй економічній та політичній могутності, розглядається як важливий учасник та партнер у вирішенні глобальних проблем, таких як зміна клімату, загроза гонки ядерних озброєнь та численні осередки конфліктів. Водночас, за його словами, Китай дедалі більше стає конкурентом та системним суперником.
Одретш сказав, що зараз йдеться про впевнене та економічно широке позиціювання Європи. «Для цього ми також маємо економічно поглиблювати наші відносини із демократичними країнами світу. Ризики та залежність від Китаю мають бути знижені, а ключові галузі європейської економіки мають бути захищені».
За словами Аудретша, наразі в Гамбурзі це питання набуває конкретних обрисів. Для канцлера Олафа Шольца (СДПН) було великою помилкою не допустити повної заборони на участь де-факто китайської державної компанії Cosco у портовому терміналі у цьому місті. Федеральне відомство з інформаційної безпеки тепер класифікувало термінал як критичну інфраструктуру. Це має призвести до переоцінки участі, зажадав Аудретш. «Федеральний уряд має використати всі можливості, щоб захистити порт від китайського впливу. На кону наша економічна незалежність та геополітичний суверенітет».
Після переоцінки портового терміналу прес-секретар Хабек заявив, що, оскільки попередні умови змінилися, міністерство тепер вивчає наслідки з цього питання. У жовтні минулого року федеральний кабінет міністрів прийняв так звану часткову заборону, дозволивши Cosco придбати частку в терміналі, але не менше 25 відсотків.