Вони їздять в Uber, Amazon, на зустрічі з друзями: через п’ять років після зняття заборони на водіння жінки-водії в Саудівській Аравії не є чимось незвичайним. Але справжньої рівності немає.
Саудівська Аравія: репресії та реформи
Одягнена в білий гоночний комбінезон і бірюзовий шолом, Рима Дшуффалі йде до свого автомобіля Gran Tourismo, а через деякий час з ревом проноситься трасою, покритою слідами заметів. Гонщиця GT із Саудівської Аравії, за якою стежать десятки тисяч користувачів у соціальних мережах, втілює в собі те, що ще кілька років тому було немислимо у консервативному королівстві: жінки одні за кермом – і одержують від цього задоволення. Саудівська Аравія: репресії та реформи.
Минуло п’ять років з того часу, як Саудівська Аравія скасувала заборону на керування авто жінками. Остання країна у світі, де жінкам не дозволялося керувати автомобілем, потрапила в заголовки газет завдяки цьому кроку, який, за словами захисників, назрівав давно і просунув уперед важку боротьбу за розширення прав жінок. Саудівські жінки вперше сіли за кермо на законних підставах і повільно усвідомлювали своє щастя від того, що було і залишається повсякденним життям сотень мільйонів інших жінок у всьому світі.
Чоловіки – ті, хто дозволяє
Попри ультраконсервативні голоси жінки-водії стали нормою. Вони ведуть автомобілі для таких служб, як Uber та Careem, інтернет-магазин Amazon наймає їх як водії доставки у сільській місцевості. У країні, де для багатьох речей жінкам, як і раніше, потрібен дозвіл або присутність чоловіка, це крок до більшої незалежності. Як і в більшості районів США, у Саудівській Аравії важко обійтися у повсякденному житті без автомобіля.
Однак над цим та іншими нововведеннями – відкриттям кінотеатрів, візами для туристів, пом’якшенням дрес-коду – нависає похмура тінь. «Вони дозволяють жінкам керувати автомобілем, але садять у в’язницю і катують тих, хто за це боровся», – каже Ліна аль-Хатлул, керівник правозахисної організації ALQST. Її сестра, відома активістка Лудшайн аль-Хатлул, вела кампанію за скасування заборони на керування автомобілем – і була заарештована разом з іншими активістами незадовго до цього. Наприкінці її катували. З того часу її було звільнено, але на неї, як і на її батьків, поширюється заборона на виїзд.
Саудівська Аравія: репресії та підпорядкування жінок
З того часу репресії проти критичних голосів посилилися. Саудівські суди призначили 10, 20 і в одному випадку навіть 45 років позбавлення волі за посади у соціальній мережі Twitter. Ліна аль-Хатлул говорить про «глибокі та систематичні репресії в поліцейській державі». Останньою жертвою стала вчителька фітнесу Манахіл аль-Отайбі, яка виступала у соціальних мережах за припинення системи опіки над чоловіками. За законом, наприклад, дружина, як і раніше, має «підкорятися» своєму чоловікові і може відмовитися від сексу тільки з «законних причин».
При відвідуванні таких мегаполісів, як Ер-Ріяд та Джідда, звичайно, відчувається сучасність; у модних торгових центрах також можна побачити вільно одягнених жінок із розпущеним волоссям. Але ці місця, як і Інтернет, призначені лише для споживання та розваги – барвисті ігрові майданчики, вільні від критики. Кілька місяців тому саудівське державне телебачення показало інтерв’ю із ув’язненим, якого засудили за твіт. Тепер він зрозумів, що те, що вважав простою «критикою», є кримінальним злочином.
Імітація рівності для міжнародного співтовариства
Туристам також слід пам’ятати про це. “Соціальні мережі суворо контролюються”, – попереджає Міністерство закордонних справ тих, хто хоче відвідати Королівство. У той же час країна намагається виглядати привабливою для зовнішнього світу: рекламуються такі визначні пам’ятки, як стародавнє місто Аль-Ула, проводяться поп-концерти, виставки та спортивні заходи. 2030 року країна хоче прийняти Всесвітню виставку ЕКСПО і, за повідомленнями, Чемпіонат світу з футболу за участю Греції, Єгипту та Ірану того ж року.
Це неможливо без хоча б видимого прогресу в галузі прав жінок. Серед широко розрекламованих нововведень були перша жінка-астронавт, перша жінка-машиніст поїзда, перша жінка-професійний боксер, перші жінки-посли. Що стосується жінок-водіїв, то дослідження Гарвардського університету показало, що до 2020 року лише два відсотки всіх жінок у країні отримають права водія. Як основні причини називалася висока вартість уроків водіння та купівлі автомобіля. У більшості випадків, однак, це, ймовірно, означає, що чоловік, як і раніше, зберігатиме ключі від сімейного автомобіля.