Немає чорного та білого: глава IfW Моріц Шуларик приділяє особливу увагу реакції на політичні рішення. Він дотримується диференційованого підходу до субсидій та ролі держави.
Не слід нав’язувати навіть добрі концепції
Економіст Моріц Шуларик застерігає від зневаги до соціальної згуртованості при проведенні необхідних перетворень. В інтерв’ю Deutsche Presse-Agentur президент Кільського інституту світової економіки (IfW) висловився за те, щоб під час ухвалення державних рішень завжди мати на увазі політичні та соціальні наслідки: Не слід нав’язувати навіть хороші концепції.
Трансформація клімату
«Ціноутворення на викиди CO2 – найкращий шлях, але чи він є політично стійким?» – сказав Шуларик (48). «По суті, питання полягає в тому, чи не викличе подорожчання брудних джерел енергії за допомогою оподаткування та торгівлі квотами на викиди такого сильного політичного опору, що в результаті ми не зможемо досягти прогресу досить швидко».
Інший шлях – використовувати субсидії, щоб зробити “зелену” енергію настільки дешевою, що вона зможе конкурувати з “коричневою” – але це неефективний шлях. «Це питання зважування, де зрештою «більше піску в шестерні». Побоювання, що ціна на CO2 непропорційно сильно позначиться на соціально слабких верствах населення, оскільки їхня частка у загальних витратах на енергію особливо велика, мають бути переконливо спростовані, сказав він. “На даний момент я не бачу, щоб це сталося”.
Субсидії
«У деяких випадках люди надто швидко прирівнюють інтереси промисловості до інтересів Німеччини», – сказав Шуларик, маючи на увазі плани федерального міністра економіки Роберта Хабека («зелені») підтримати енергоємні підприємства пільгою на електроенергію для промисловості.
«Цю низку ризикованих стратегій збереження навколишнього середовища вписується в контекст, можливо, застарілої країни, яка бореться з інноваціями та адаптацією та цінує дозвілля та свята. Якщо пройтися країною з дотаційною лійкою, то велика небезпека, що бур’яни будуть политі і виростуть».
Однак за певних обставин існують економічні аргументи на користь підтримки молодих інноваційних компаній у ключових галузях, вважає Шуларик, у тому числі й на тлі величезних субсидій у США. У випадку з Northvolt – шведська компанія хоче побудувати в Дітмаршені завод з виробництва акумуляторних батарей для електромобілів за рахунок державної допомоги – було б непогано опинитися серед піонерів у Німеччині з точки зору технології та розташування.
Глобалізація
“Розуміння та формування глобалізації” – написано на великому плакаті на фасаді IfW. «Ми перебуваємо у глобальній мережній, високоінтегрованій світовій економіці, і зараз існує безліч тенденцій та політична воля до того, щоб впроваджувати речі, які мають політичний, стратегічний чи військовий зміст і є частиною базових послуг, більше у національному чи європейському контексті», – каже Шуларик. «Це коштуватиме дорого, бо ми кидаємо пісок у шестерні світової економіки, і тоді вона теж перемелюється».
Крім того, за його словами, після 20–30 років глобалізації західні демократії перебувають не в найкращому стані. «Глобалізація винна в цьому не тільки і навіть, напевно, не насамперед, але це пов’язано з подіями, з якими пов’язано багато незадоволеності та невизначеності». Клімат, енергетика, глобалізація, зовнішня політика та безпекова політика, цифровізація, демографічні зміни – це величезні трансформаційні процеси, якими необхідно керувати синхронно. «І питання в тому, чи маємо необхідні інструменти для управління цим».
Китай
За словами Шуларіка, Європа та Німеччина мають впевнено визначати пріоритети своєї зовнішньої та безпекової політики. «Ми не повинні створювати враження надто великої залежності». За його словами, іноді це перебільшується – з метою захисту інтересів бізнесу. Наприклад, німецький автопром має величезну проблему. Але це не Китай, це інновації, що проспали. “Китай – це кластерний ризик для окремих компаній, але не системний ризик для німецької економіки”.
Роль держави
Глава IfW вважає, що в політиці надто багато вірувань: «Одні вірять у ринок, інші – у державу. Але ми не в церкві». За його словами, у багатьох випадках існує конструктивна можливість взаємодії держави та ринку. «Це комбінація того й іншого – це також усім відомо, крім релігійних воїнів, які стоять на обох сторонах».
За його словами, у процесі трансформації клімату, ймовірно, необхідна спрямовуюча роль держави у плануванні мереж у багатьох сферах. Але воно, на жаль, уже не в змозі, як це було у 1970–1980-ті роки, керувати такими процесами, вважає він. «Ми втратили значну частину державного потенціалу і, отже, конкурентну перевагу».
IfW
«Ми хочемо бути ще більш представленими на національному та міжнародному рівнях», – сказав президент. За його словами, IfW також хоче створити “значну присутність” у Берліні. За словами Шуларіка, уряд Німеччини відкритий для отримання консультацій з питань політики, які ґрунтуються на наукових дослідженнях.
«Після великих газових дебатів воно ще більше усвідомило, що потребує науки, у тому числі й для того, щоб уникнути повторення помилок». За словами Шуларіка, між ними налагоджено тісні контакти як на інституційному, так і на особистому рівні.