Уповноважений федерального уряду боротьби з антисемітизмом Фелікс Кляйн вважає правильним рішення про антиєврейський рельєф у соборі міста Бранденбург-ан-дер-Гавель. «Я вітаю рішення прикрити антиєврейську інвективну скульптуру у Бранденбурзькому соборі», – сказав він, відповідаючи на запитання Deutsche Presse-Agentur. За його словами, особливо похвально, що єпископ Крістіан Штеблайн чітко визнав провину церкви за активне заохочення ненависті до євреїв та антисемітизму.
Конгрегація у Бранденбурзі заявила, що усвідомлює антиєврейське значення рельєфу. На інвективній скульптурі XIII століття зображена свиноматка з людським обличчям та єврейським головним убором, на сосках якої висять інші живі істоти. Свині вважаються нечистими у іудейській вірі.
Точнийдати поки немає
Рельєф у клуатрі протестантського собору залишиться на своєму історичному місці, але в майбутньому його планується накрити, як пояснив представник протестантської церкви Берлін-Бранденбург-Шлезіш Оберлаузіц. Поки що не вирішено, коли саме буде накрита ділянка заввишки два метри. «Більше немає жодних питань, пов’язаних із змістом, які необхідно прояснити до «візуального видалення», лише техніко-естетичні», – сказав речник. Вже близько десяти років перед скульптурою знаходиться експозиція, на якій висловлюється позиція щодо змісту.
«Не лише в Бранденбурзі, а й у багатьох церквах Німеччини архітектурна спадщина порушує питання про спадкоємність християнської ненависті до євреїв від Середньовіччя до наших днів», – сказав Кляйн, уповноважений у боротьбі з антисемітизмом.
Образливі скульптури є і в інших місцях
Подібний рельєф можна знайти зокрема на міській церкві Лютерштадта Віттенберга. Тут Кляйн вважає за недостатнє свідоме поводження з історією самої церкви. Церковна громада нещодавно пристосувала інформаційну табличку про «жидівську свиноматку» та оголосила, що у перспективі створить постійну виставку, де буде представлена інформація про антиіудаїзм.
У ході дебатів про те, як вчинити з інвективними скульптурами, стало ясно, що не існує єдино правильного способу дивитися в обличчя історії, наголосив Кляйн. Кожен окремий випадок має розглядатися окремо. «Однак завжди слід враховувати, що очорнюючі та принижуючі зображення, навіть якщо вони історичні, однаково зачіпають людей сьогодні, впливають сьогодні».