Рафаель Санті – італійський художник початку XVI століття. Він належить до найвидатніших майстрів епохи Високого Відродження. У творах Рафаеля втілені ідеї ренесансного гуманізму.
Які найвідоміші картини Рафаеля? Це “Сикстинська Мадонна” і “Мадонна Конестабіле”, фрески “Афінська школа” і “Тріумф Галатеї”, портрети “Донна Велата”, “Бальдассаре Кастільоне”, “Автопортрет”, класичні картини на євангельські теми “Святе сімейство” та “Преображення”, “Святий Георгій та дракон”.
“Сикстинська Мадонна” (1512-1513)
Яка найпопулярніша картина Рафаеля? Найзнаменитіша з безлічі створених художником образів Богоматері – “Сикстинська Мадонна”, один з найбільших шедеврів західного мистецтва. Цінність картини така велика, що світ відзначив 500-річчя її створення.
Рафаель написав це величезне полотно (265х196 см) для вівтаря церкви святого Сікста в П’яченці. На ньому зображена Богоматір, що спускається по хмарах і несе людям свого сина. Її образ урочистий і сумний, вона усвідомлює, яку жертву приносить. Як пише журналіст Ілля Бузукашвілі, у ній втілилися риси сотень жінок, які любили своїх немовлят. З двох боків від Мадонни зображені фігури святого Сикста і святої Варвари, внизу – два ангели.
Пізніше картина потрапила до колекції Дрезденської галереї. У 1945 році вона ледь не загинула в штольні, де були заховані картини від бомбардувань. У складі колекції вона стала трофеєм СРСР, поки 1956 року шедеври галереї не передали колишнім власникам.
“Мадонна Конестабіле” (1502-1504)
На цій картині Мадонна зображена в образі зовсім юної жінки, майже дівчинки. Її тендітність підкреслює тло картини – пейзаж із засніженими горами та річкою. Композиційно невелика картина (17,5×18 см) укладена в коло. Вона була виконана на дереві разом з рамою, малюнок якої створив сам Рафаель. “Мадонна Конестабіле” вважається останньою юнацькою роботою художника.
Назва картини пов’язана з її історією. Вона належала графу Конестабіле. Під час продажу він поставив умову закріпити в назві прізвище власника на згадку про сімейну реліквію. Зараз картина зберігається в Ермітажі.
“Автопортрет” (1504-1506)
Це найвідоміше зображення Рафаеля, створене ним самим. Під час сучасних досліджень картини було виявлено малюнок, який підтвердив справжність автопортрета. Художник використовував його в дзеркальному відображенні у фресці “Афінська школа” для створення образу давньогрецького художника.
Картина перебувала в приватній колекції. 1682 року вона перейшла до колекції галереї Уффіці у Флоренції.
“Святе сімейство” (1506)
Твір належить до раннього періоду творчості художника. Це традиційне зображення Діви Марії з немовлям на колінах. Поруч із ними Йосип Обручник. У його задумливому образі передається переживання про долю прийомного сина. Це рідкісне в іконографії зображення Йосипа без бороди, тому картина відома під другою назвою “Мадонна з безбородим Йосипом”.
Картина спочатку створена на дереві, це погано позначилося на її стані, і її перенесли на полотно. Наприкінці XVIII століття її придбали для галереї імператорського Ермітажу в Росії, де вона відтоді й перебуває.
“Святий Георгій і дракон” (1506)
У картині використано сюжет про подвиг святого Георгія. За переказами святий Георгій переміг змія, який в одному місті поїдав дітей.
За Катерини II картину купили для Ермітажу, але за радянських часів, у 1920-ті роки, її продали за кордон, виставляли в берлінських і лондонських галереях. Пізніше з приватної колекції була подарована Національній галереї мистецтва у Вашингтоні.
“Афінська школа” (1510-1511)
Фреска “Афінська школа” була створена у Ватиканському палаці – офіційній резиденції Папи Римського. Величезна картина розміром 500х770 см вражала своєю композицією і стала одним із найкращих творів епохи Відродження.
Картина передає життя знаменитої Академії в Афінах, створеної давньогрецьким філософом Платоном. Фігури вчених та їхніх учнів підкреслено монументальні, скомпоновані в окремі виразні групи. У центрі картини сам Платон, який дискутує зі своїм найкращим учнем Аристотелем. У його образі знаходили портретну схожість із Леонардо да Вінчі. У постаті на передньому плані передано схожість із Мікеланджело.
У всіх групах, зображених на картині, тривають жваві дискусії або учні заглиблені в роботу, що загалом передає характер життя і навчання в Академії. На порталі Web Gallery of Art детально розглянуто всі фігури величезної фрески Рафаеля.
“Тріумф Галатеї” (1511)
Ця фреска була створена Рафаелем на римській віллі його багатого покровителя. Сюжет взято з давньогрецького міфу про Галатею. Ця німфа закохалася в простого пастуха. Циклоп, закоханий у Галатею, усунув суперника, розчавивши його величезним каменем. Галатея перетворила коханого на прекрасну річку. На фресці зображено апофеоз міфу, коли німфа мчить річкою в колісниці з раковини, запряженій двома дельфінами. Її оточує процесія міфічних морських божеств.
“Портрет Бальдассаре Кастільоне” (1514-1515)
На початку XVI століття Рафаель став найвідомішим портретистом у Римі. Створені ним портрети викликали захоплення, стали новим словом у цьому виді мистецтва, вплинули на портретний живопис усіх наступних художників, зокрема на Тиціана, Рембрандта. Рафаель у своїх роботах художніми засобами блискуче і захоплююче досліджував характер зображуваних людей.
Найкращим у цьому жанрі визнано портрет Бальдассаре Кастільоне – відомого письменника і дипломата, друга художника. На портреті його обличчя майже фронтально повернене до глядача, передана витонченість, вразливість і чутливість людини. Картина зберігається в колекції Лувру.
“Донна Велата” (1516)
Інша і більш поширена назва картини – “Жінка під покривалом”. Відомо, що тут зображена кохана і натурниця Рафаеля Форнаріна. Вона стала прототипом багатьох жіночих образів у творчості художника. Про Форнаріну поширювалося багато суперечливих легенд, особливо у XVIII-XIX століттях. Але її прекрасний образ назавжди залишився в мистецтві.
На картині обличчя жінки обрамлене накидкою, що підкреслює її красу і напружений погляд. Майстерно написана художником гра ліній у складках тканини.
“Преображення” (1516-1520)
Одне з найзнаменитіших полотен Рафаеля створено для вівтаря собору у Франції, зараз зберігається у Ватикані. Сюжети картини взяті з євангельських переказів, зображені два послідовних епізоди:
- Вгорі – картина преображення Ісуса на горі Фаворській.
- Внизу зображена спроба апостолів вигнати нечистого духа з отрока, який звертається до Христа.
Загалом картина стверджує зцілювальну силу преображеного Христа. Вона визнана найпрекраснішою з робіт Рафаеля.
Скільки картин у Рафаеля? За своє 37-річне життя художник створив понад 180 живописних картин, портретів, полотен для вівтарів і фресок. У його спадщині безліч малюнків та ескізів.
Картини Рафаеля зберігаються в знаменитих колекціях у різних країнах. Усі вони увійшли до світової скарбниці, що належить людству.